کسبوکارهای اینترنتی زمانی به موفقیت میرسند که بتوانند از کاربردیترین روشهای بازاریابی دیجیتال در راستای گسترش و پیشرفت خود استفاده نمایند. حال واضح است که شناخت این روشها، اهمیت به سزایی در بکارگیری صحیح و به موقع آنها خواهد داشت. زیرا در برخی موارد، شما نیاز دارید که از چندین روش به صورت همزمان استفاده کنید یا حتی بالعکس، اهدافتان را برروی یکی از این روشها متمرکز کنید. حال این سوال به وجود میآید که انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ هرکدام از آنها چه معنا و مفهومی را شامل میشوند؟ در ادامهی این مقاله، قصد داریم به معرفی انواع روشهای بازاریابی آنلاین بپردازیم. همچنین شما میتوانید در انتهای این مقاله، پرسشها و ابهامات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing به بازاریابی در موتورهای جستجو گفته میشود که به دو روش میتواند برای برند شما کاربردی باشد. در روش اول که به نام ترافیک ارگانیگ (Organic Traffic) شهرت دارد؛ فعالیتهای شما باید به گونهای باشد که موتورهای جستجو، وبسایت شما را بهتر در معرض جستجوی کاربران قرار دهد که نتیجه این عمل، ترافیک بالایی را برای کسبوکار شما به ارمغان خواهد آورد. در روش دوم که ترافیک خریداری شده ( Paid Traffic) نام دارد، شما با پرداخت هزینه، موتورهای جستجو را وادار به نشان دادن سایت خود به مخاطبان میکنید تا موفق به کسب ترافیک مورد نظرتان شوید. هر دو روش ذکر شده، به بازاریابی برند دیجیتالی شما در موتورهای جستجو میپردازد.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)
بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا Search Engine Optimization یکی از کاربردیترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود که امروزه بیش از گذشته مورد توجه کسبوکارهای دیجیتالی قرار گرفته است. سئو به وبسایت شما کمک میکند تا از طریق روشهای صحیح، به جایگاه بهتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو دست پیدا کنید که بی تردید میتوان اظهار داشت، این دستاورد، عمدهترین خواستهی تمامی صاحبان برندهای بزرگ و کوچک است. میدانید که امروزه، کاربران برای رفع هرگونه نیاز و دریافت پاسخ به پرسشهای خود، به گوگل مراجعه میکنند؛ حال به وضوح میتوان دید وبسایتی به موفقیت میرسد که بتواند به جایگاهی مناسب در نتایج جستجوی گوگل دست پیدا کند و مخاطبان خود را دائما افزایش دهد. دنیای سئو بسیار گسترده و البته حائز اهمیت است؛ از این رو، پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهینه سازی موتورهای جستجو، به مقالههای سئو مجموعه ما مراجعه فرمایید.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
تصور کنید که شما قصد فروش محصولی را به مشتریان خود دارید؛ اولین وظیفه شما، معرفی این محصول به کاربران است. شما میتوانید با ارائه یک محتوای با کیفیت و متناسب با استانداردهای سئو، مخاطبین را بیشتر به خود جذب کنید. به زبانی سادهتر، بازاریابی محتوا پل ارتباطی مستقیم شما با بازدیدکنندگان است. هرچه محتوای شما بهتر و کاربردیتر تولید شود، نتیجه حاصل از آن نیز بیشتر مورد قبول واقع میشود. بی شک لازمهی ارائه محتوای اصولی، شناخت دقیق خواستههای خریداران است که بتوانید از طریق رفع ابهامات آنها درباره محصول، فروش خود را افزایش دهید.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی درونگرا یکی دیگر از شیوههای بازاریابی به حساب میآید که سرمایه گذاری بر آن، علاوه بر جذب بیشتر مخاطبین، تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت وبسایت شما نیز خواهد داشت. اهداف بازاریابی درونگرا بر روی جلب توجه و اعتماد کاربران متمرکز شده است. به گونهای که کسبوکار دیجیتالی شما، در اولویت ذهن مشتریان قرار خواهد گرفت. روشهایی مانند اعتماد سازی، تخفیف و آفر، ارائه محتوای با کیفیت و … تاثیر بسازایی در بازاریابی شما خواهد داشت. در بازاریابی درونگرا که اصطلاحا به بازاریابی جاذبهای نیز شهرت دارد، باید رضایت و اعتماد مشتری، اولویت شما باشد. بکارگیری این روش، بر بهبود کیفیت داخلی سایت شما نیز نقش خواهد داشت. زیرا اعمال شما که در راستای کسب رضایت مشتری صورت میگیرد، به طور مستقیم بر وجهه سایتتان تاثیر خواهد داشت.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
آگاه هستید که امروزه درصد بالایی از افراد جامعه در حال استفاده از انواع شبکههای اجتماعی هستند. به همین دلیل بازاریابی شبکههای اجتماعی، ابزار مقرون به صرفهای برای برند شما خواهد بود. شما قادر هستید به شیوههای مختلفی به این نوع بازاریابی بپردازید. به عنوان مثال میتوانید با در نظر گرفتن بودجهای، برروی تبلیغات در شبکههای اجتماعی سرمایه گذاری کنید. یا میتوانید یک شعبه از برند خود در یکی از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام ایجاد نمایید! پیشنهاد ما به شما این است که با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت شبکههای اجتماعی، از گسترش کسبوکارتان در قلمرو آنها غافل نشوید. امروزه شبکههای اجتماعی یکی از بهترین منابع جذب مشتری به شمار میرود که زمینه پیشرفت چشمگیری را برای شما فراهم کرده است. فراموش نکنید که به اشتراک گذاری آدرس برند شما، در شبکههای اجتماعی برای کاربران راحتتر خواهد بود.
استراتژی محتوا (Content Strategy)
استراتژی محتوا در واقع، استانداردهای بازاریابی محتوا را برای ما مشخص میکند. به عبارتی دیگر، همهی آن چیزهایی که درباره بهینه سازی محتوا باید دانست، در استراتژی محتوا خلاصه میشود. استانداردهایی از قبیل زمان انتشار محتوا، چگونگی بازاریابی محتوا و … را میتوان در زمره استراتژی محتوا دانست. لازم به ذکر است که استانداردهای محتوای هر وبسایت یا حتی هر صفحه، با یکدیگر متفاوت است. بنابرین، یک استراتژیست محتوا وظیفه دارد با آنالیز و شناخت کامل سلیقهها و خواستههای عمده کاربران، استراتژی مناسب را طراحی کند تا شیوه درست بازاریابی محتوا بکار گرفته شود. عدم شناخت دقیق یا درک اشتباه استراتژیست از کاربران، میتواند نتیجه عکس را برای سرمایه گذاری مجموعه شما بر بازاریابی محتوا به همراه داشته باشد.
تبلیغات بر اساس کلیک (Pay Per Click)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC) یکی از ابزارهای تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود که میتواند برای برندهای جویای ترافیک موثر باشد. به زبانی ساده، سایتی را تصور کنید که شما قصد تبلیغات در آن را از طریق روش پرداخت بر اساس کلیک دارید. حال شما موظفید در ازای هر کلیک که بر تبلیغ سایت شما در آن صفحه انجام شده، به آن مجموعه هزینه بپردازید. در این روش معمولا صاحبان وبسایت بودجهای را در ابتدای کار از شما تقاضا میکنند و بر اساس آن بودجه، برای شما اعتبار تعیین میکنند. به عنوان مثال شما با پرداخت بودجهای، تعداد صد کلیک از سایت تبلیغ کننده اعتبار خواهید گرفت. البته دقت داشته باشید که ممکن است کلیکهای بی مورد، اعتبار شما را به اتمام برساند. همچنین تبلیغات در موتورهای جستجو نیز معمولا به شکل Pay Per Click صورت میگیرد.
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی از طریق افراد تاثیر گذار، از دیگر ابزاری است که با افزایش محبوبیت شبکههای اجتماعی، رواج یافته است. در این روش، افراد مشهور یا افرادی که موفق به جذب تعداد بالایی مخاطب در شبکه اجتماعی خود شده اند، برند شما را در ازای دریافت هزینه یا محصولات شما، تبلیغ میکنند. این روش امروزه به شدت مورد توجه صاحبان کسبوکارها قرار گرفته است. لازم به ذکر است که انتخاب اینفلوئنسر شما، برای نتیجه بخش بودن تبلیغات سرنوشت ساز است. به زبانی سادهتر، سعی کنید اینفلوئنسر منتخب شما، در زمینه حرفه شما فعالیت کند؛ به عنوان مثال اگر شما صاحب یک برند دیجیتالی فروش محصولات ورزشی هستید، سعی کنید افرادی را برای تبلیغات انتخاب کنید که صفحه آنها در زمینه ورزش محتوا ارائه دهد. به این صورت، دنبال کنندگان اینفلئونسر تبلیغ کننده شما، تمایل بیشتری به محصولات ورزشی نشان خواهند داد.
تبلیغات بنری (Banner Advertising)
مطمئنا در زمان مراجعه به وبسایتها، بنرهای تبلیغاتی زیادی را در حاشیه آنها مشاهده کرده اید. این روش، تبلیغات بنری یا Banner Advertising نام دارد. البته باید در نظر داشت که این ابزار تبلیغاتی، با گذشت زمان و رواج شیوههای نوین تبلیغات، مانند قبل مورد توجه صاحبان برندهای آنلاین قرار ندارد. اما اگر قصد بکارگیری این ابزار تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که وبسایت مورد نظر شما برای ارائه بنر تبلیغاتی، دارای قلمرو فعالیتی یکسان یا مشابه با موضوع فعالیتی برند شما باشد. در نظر داشتن این نکته، میتواند تاثیر این ابزار را افزایش دهد. همچنین اگر برای تبلیغات بنری بودجه قابل توجهی را در نظر دارید، استفاده از فضای بنری سایتهای معتبر و دارای ترافیک به شدت بالا، کماکان میتواند نتیجه مطلوبی را برای کسبوکارتان به ارمغان آورد.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
مهمترین بحثی که در رابطه با ایمیل مارکتینگ مطرح است، دقت به تفاوت آن با تبلیغات ایمیلی است. در موضوع تبلیغات ایمیلی، صرفا یک ایمیل ساده برای معرفی برند ارسال میگردد که این عمل، یک مرتبه یا نهایتا دو مرتبه برای هر آدرس ایمیل فرستاده میشود. اما در بحث ایمیل مارکتینگ که مانند اکثر موارد فوق، از ابزارهای قابل توجه در بازاریابی دیجیتال به شمار میرود، اهداف شما باید بر ایجاد ارتباط بلند مدت با کاربر متمرکز شود. ارتباطی که از طرف کاربران نیز چراغ سبز دریافت کرده باشد و تمایل آنها به این رابطه به وضوح دیده شود. بازاریابی از طریق ایمیل، بعد از فروش محصول نیز ادامه خواهد داشت. به این صورت که مجموعه شما، خدمات پس از فروش یا قدردانی خود را بابت خرید، از طریق ایمیل به مشتریان میرساند. ایمیل مارکتینگ تاثیر زیادی بر تکرر مراجعه کاربران به وبسایت شما خواهد داشت.
بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
همهی ما به خوبی میدانیم که استفاده از تلفنهای هوشمند، بسیار فراگیر شده است. به همین سبب، بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ بیش از پیش مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است. حال اگر شما امکان آشنایی کاربران را با برند خود از طریق شبکههای اجتماعی موبایلی که شامل صفحات مجازی و فضای پیامکی میشود را فراهم سازید، در واقع فرصت تبدیل آنها را به مشتریان دائمی بدست آورده اید. دسترسی کاربران به کسبوکار دیجیتالی شما از طریق موبایل بسیار آسان خواهد بود به گونهای که مخاطبان موبایلی شما، در همه جا و همه حال میتوانند از طریق برند شما نیازشان را برآورده نمایند. حال میتوان نتیجه گرفت، سرمایه گذاری بر روی بازاریابی موبایلی که گاها به تبلیغات موبایلی نیز مشهور است، خالی از لطف نخواهد بود.
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش یا همان Affiliate Marketing، روشی همیشگی در حرفه بازاریابی بوده است که اینک در بازاریابی دیجیتال نیز مورد استقبال صاحبان کسبوکارها قرار گرفته است. به زبانی ساده، در این روش شما به همکاری با دیگر کسبوکارها میپردازید. به عبارتی دیگر، برندهای گوناگونی اقدام به معرفی مجموعه شما به مشتریان خودشان میکنند به گونهای که در ازای هر معرفی که منجر به فروش محصولات شما شود، شما موظف به پرداخت مبلغ پورسانت مقید شده خواهید بود. این روش در دنیای تجارت همیشه مورد استفادهی همگان بوده است و میتواند تاثیر زیادی بر فروش محصولات شما داشته باشد.
بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)
بازاریابی ویروسی دیجیتال، تاکید زیادی بر معرفی گسترده برند برای دستیابی به فروش و بازدید بیشتر دارد. در این روش، شما باید سعی کنید با طراحی یک پیام تبلیغاتی بسیار جذاب و چشم نواز، توجه کاربران شبکههای اجتماعی را به خود جذب نمایید. این عمل باید در یک بازه زمانی مشخصی انجام شود. به گونهای که شما در کمترین زمان ممکن، موفق به بدست آوردن حداکثری کاربران از طریق شبکههای اجتماعی شوید. همچنین ترغیب کاربر به اشتراک گذاری پیام تبلیغاتی شما، مهمترین تکنیک این نوع بازاریابی به شمار میرود. توجه داشته باشید که محتوای در نظر گرفته شما، باید تا حدی کارشناسی شده باشد که عموم کاربران را تحت تاثیر قرار دهد.
تولید محتوا
تولید محتوا در زبان ساده، به معنای ایجاد مطالب مفید، فایلهای صوتی و تصویری بهینه سازی شده برای برقراری ارتباط بین کسبوکارها و مخاطبان است. قبلتر، بارها از اهمیت محتوای اصولی برای پیشرفت برندها سخن گفته ایم. همچنین میدانید که ارائه محتوای با کیفیت و اصولی، به نیازها و پرسشهای کاربران پاسخ خواهد داد و اعتماد آنها را جلب خواهد کرد. حال لازم است بدانید که بهینه سازی محتوای شما برای موتورهای جستجو، تاثیر مستقیمی بر رتبه سایت شما در صفحه نتایج خواهد داشت. سعی کنید که محتوای تولید شده شما، مطابق با استانداردها و الگوهای سئو پیش رود تا نتایج مورد انتظارتان از سرمایهگذاری بر تولید محتوا را بدست آورید. البته ساده عبور کردن از کنار اهمیت تولید محتوا، میتواند تبعات سنگینی را برای سایت شما به همراه داشته باشد؛ پس اگر مشتریانتان و جایگاهتان در موتورهای جستجو برایتان اهمیت دارد، ارزش تولید محتوا را نادیده نگیرید!
تا به اینجای کار، با انواع ابزارهای کاربردی دیجیتال مارکتینگ آشنا شده اید و اطلاعات لازم برای شناخت آنها را کسب نموده اید. همچنین ما تلاش کردیم تا میزان کارآمدی هر یک از ابزار معرفی شده را به شما نشان دهیم. شما با توجه به اهداف و قلمرو کسبوکارتان، میتوانید انواع ابزارهای بازاریابی دیجیتال را در راستای پیشرفت برند خود بکار بگیرید. آیا تاکنون از روشهایی که ما در اینجا ذکر کردهایم استفاده کردهاید؟
منبع: وبلاگ ندا خالقی