ایده تولید محتوا

همیشه قبل از اینکه بخواهید کاری را انجام دهید؛ باید کار دیگری را به انجام برسانید. حالا سوال این هست که قبل از اینکه بخواهید تولید محتوا انجام دهید؛ باید چیکار کنید؟ آفرین درست حدس زدید؛ پیدا کردن ایده تولید محتوا!

دسترسی سریع به محتوای این مقاله [پنهان]

  • 1 چالشی به اسم ایده تولید محتوا
  • 2 بهترین تکنیک ها برای پیدا کردن ایده تولید محتوا
  • 3 گوگل دوست همیشه همراه!
  • 4 سایت خودتان را زیر ذره بین ببرید!
  • 5 نظرات مخاطبان را بررسی کنید
  • 6 آمار وب سایت خودتان را دارید؟!
  • 7 سایت های خارجی را بررسی کنید
  • 8 انجمن های گفتگو هنوز هم ارزشمند هستند
  • 9 شبکه های اجتماعی محبوب تر از همیشه
  • 10 به مقالات قبلی سر بزنید!
  • 11 ایده تولید محتوا با بررسی رقبا
  • 12 ایده یابی برای محتوای ویدیویی
  • 13 یک روش خلاقانه برای پیدا کردن ایده تولید محتوا
  • 14 محتواهای ترند را فراموش نکنید
  • 15 طوفان فکری به پا کنید!
  • 16 لقمه های آماده برای ایده تولید محتوا
  • 17 چطور / چگونه؟!
  • 18 محتواهای لیستی
  • 19 چرا از تجربه های خودتان نمی‌گویید؟!
  • 20 ایده های ذخیره داشته باشید!
  • 21 هر گردی گردو نیست!
  • 22 الگو بگیرید اما کپی نکنید!
  • 23 سخن آخر

  
با رشد دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن در توسعه کسب و کارها، اهمیت تولید محتوا انکارناپذیر شده است. تولید محتوا صدای کسب و کار شماست؛ اما مشکل اصلی بسیاری از تولید کنندگان محتوا، نداشتن ایده برای خلق محتوا است. اگر میخواهید در کوتاه ترین زمان به دریایی از ایده های ناب دست پیدا کنید؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

ایده تولید محتوا

 

چالشی به اسم ایده تولید محتوا

اگر به عنوان محتوا نویس فعالیت کرده باشید؛ حتما مواقعی پیش آمده است که متوجه می‌شوید که انگیزه نوشتن ندارید. این حس گاهی به این علت به وجود می‌آید که شما ایده‌ای برای نوشتن ندارید و به قول معروف دستتون به قلم یا کیبورد نمی‌رود. این حس را تولید کنندگان محتوا معمولا در دو زمان بیشتر احساس می‌کنند.
یک مورد زمانی هست که در مورد موضوعی اطلاعات و تخصص دارید؛ اما آنقدر تولید محتوا انجام داده‌اید که فکر می‌کنید هیچ ایده‌ای وجود ندارد. مورد دوم زمانی هست که قصد دارید در مورد حوزه‌ای تولید محتوا انجام دهید که اطلاعات کمی در موردش دارید و بنابرین ایده جالبی هم در ذهنتان جرقه نمی‌خورد. در ادامه روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که بتوانید به بهترین ایده های محتوایی دست پیدا کنید.

مطالعه بیشتر: هر آنچه که باید از تولید محتوا بدانید

 

بهترین تکنیک ها برای پیدا کردن ایده تولید محتوا

گوگل دوست همیشه همراه!

فرقی نمی‌کند که چه موضوع یا سوالی ذهنتان را درگیر کرده است؛ گوگل همیشه پاسخی برای شما خواهد داشت. پس این گوگل دوست داشتنی می‌تواند برای پیدا کردن ایده محتوا هم به شما کمک کند. برای پیدا کردن ایده تولید محتوا توسط گوگل لازم نیست که کار سخت یا عجیب و غریبی انجام دهید. فقط کافیه که به کلمات و عباراتی که گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد؛ دقت کنید.
فرض کنید که شما می‌خواهید در مورد حوزه “کسب و کار اینترنتی” تولید محتوا انجام دهید و دنبال ایده هستید. فقط کافی هست که این عبارت را مثل تصویر زیر در گوگل سرچ کنید، بعد می‌بینید که گوگل کلمات و عباراتی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

ایده تولید محتوا

 

حالا اگر یک بار کلید space را بزنید؛ گوگل پیشنهادهای دیگری را هم به شما نشان خواهد داد.

 

ایده تولید محتوا

 

دقت کنید که هر کدام از این کلمات رو اگر دوباره سرچ کنید؛ گوگل باز هم کلی پیشنهاد به شما ارائه می‌دهد. اگر این فرآیند را همینطور انجام دهید؛ تعداد زیادی پیشنهاد از گوگل دریافت می‌کنید که هر کدام قابلیت تبدیل شدن به یک ایده محتوایی را دارد.
در ضمن هر موقع کلمه یا عباراتی را سرچ می‌کنید؛ گوگل در پایین صفحه عبارت‌هایی را تحت عنوان “عبارات مرتبط” به شما نشان می‌دهد که از آن‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

ایده تولید محتوا

 

سایت خودتان را زیر ذره بین ببرید!

گاهی اوقات کافی است برای ایده تولید محتوا نگاهی دقیق و زیرکانه به سایت خودتان داشته باشید. اگر نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید؛ با دقت ادامه متن را مطالعه کنید.

نظرات مخاطبان را بررسی کنید

اگر یک محتوا نویس حرفه‌ای باشید؛ حتما در انتهای مقاله از مخاطب می‌خواهید که نظرات خود را با شما در میان بگذارد. این کار از یک طرف به سئو سایت شما کمک می‌کند و از طرف دیگر یک منبع ایده یابی برای تولید محتوا محسوب می‌شود.
با دقت همه نظراتی را که مخاطبان در سایت یا شبکه‌های اجتماعی برای شما گذاشته‌اند را بخوانید. گاهی در دل نظرات، سوال‌ها یا دغدغه‌های مخاطبان را می‌بینید که یک منبع با ارزش برای تولید محتوا محسوب می‌شوند. زمانی که نظرات و کامنت‌های مخاطبین را تبدیل به یک ایده محتوایی می‌کنید؛ مخاطبان متوجه می‌شوند که شما برای آن‌ها ارزش قائل هستید.
حتی می‌توانید زمانی که در مورد کامنت یا نظر یک مخاطب محتوایی را تولید می‌کنید؛ به آن فرد پیامی بفرستید و از آن محتوا آگاهش کنید. همه این کارها باعث می‌شود که مخاطبان تشنه ارتباط گیری با شما شوند و شما هم همیشه ایده محتوایی دارید.

 

نظرات مخاطبان

 

آمار وب سایت خودتان را دارید؟!

اگر دقت کنید همیشه بعضی از محتواهای سایت یا شبکه‌های اجتماعی کامنت‌ها و بازدیدهای بیشتری می‌گیرند. می‌توانید این محتواها را جزو محبوب ترین‌ها دسته بندی کنید و بررسی کنید که موضوع این محتواها چه بوده است. محتواهای پر بازدید منابع با ارزشی برای پیدا کردن ایده‌های تولید محتوا هستند. با استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس می‌توانید مقالات و محتواهای پربازدید را شناسایی کنید.

سایت های خارجی را بررسی کنید

برای هر سایت ایرانی با هر موضوعی می‌توان سایت‌های خارجی مشابه را پیدا کرد. سایت Quora یکی از بهترین سایت‌های آموزشی در جهان است که جهت افزایش دانش و اطلاعات راه اندازی شده است.
با اینکه این سایت به زبان انگلیسی است؛ اما می‌شود اطلاعات زیادی را در حوزه‌های گوناگون از آن به دست آورد. فقط کافی است که کلید واژه‌های حوزه‌ کاری خود را در آن وارد کرده و سوالات پرتکرار را شناسایی کنید.

انجمن های گفتگو هنوز هم ارزشمند هستند

با توجه به رشد شبکه‌‌های اجتماعی افراد کمتری در چتروم ها فعالیت می‌کنند؛ اما هنوز هم می‌شود در انجمن های گفتگو اطلاعات ارزشمندی را پیدا کرد. یکی از مزیت‌های مهم چتروم‌ها این است که افراد مشکلات و دغدغه‌های خود را در آن مطرح می‌کنند. هر کدام از مشکلات و دغدغه‌های مخلطبان می‌تواند تبدیل به یک ایده تولید محتوا شود.

شبکه های اجتماعی محبوب تر از همیشه

به عنوان یک قانون هر جایی که مخاطبان هدف یا پرسونای شما در آنجا وجود داشته باشند؛ می‌توان ایده های تولید محتوای زیادی را پیدا کرد. تلگرام، توییتر و اینستاگرام پر از ایده‌ های ناب برای تولید محتوا است.
کافی است کلید واژه‌های مرتبط با حوزه کاری خودتان را در شبکه های اجتماعی وارد کرده و به راحتی سوالات و دغدغه‌های مخاطبان خودتان را پیدا کنید.

 

شبکه های اجتماعی

 

به مقالات قبلی سر بزنید!

هیچ حد و مرزی را نمی‌توان برای کامل بودن یک مقاله در نظر گرفت. هر چه قدر هم که شما برای نوشتن یک محتوای متنی وقت صرف کرده باشید؛ آن محتوا می‌تواند کامل‌تر شود. پس اگر هیچ ایده ای برای تولید محتوا پیدا نکردید؛ کافی است که مقالات قبلی را بازنگری کنید.
شما می‌توانید مطالبی را به آن محتواها اضافه یا حتی قسمتی از آن را حذف کنید. دقت داشته باشید که اضافه کردن یک پاراگراف یا یکی دو تا عکس کافی نیست! باید مقالات را طوری بازنویسی کنید که با نسخه قبلی آن تفاوت‌های چشمگیری داشته باشد.

ایده تولید محتوا با بررسی رقبا

هر آدمی از یک زاویه به موضوعات مختلف نگاه می‌کند و این مسئله در مورد نویسندگان اهمیت بسیار بیشتری دارد. حوزه کاری شما هر چه که باشد؛ قطعا رقبایی دارید که مانند شما مشغول به فعالیت هستند.
شما می‌توانید با دقت محتواهایی که در سایت و شبکه‌ های اجتماعی آن‌ها منتشر شده است را بررسی کنید. مطمئن باشید با این کار ایده های محتوایی زیادی را پیدا خواهید کرد که هیچ گاه به آن‌ها فکر نکرده‌اید.

 

ایده تولید محتوا

 

ایده یابی برای محتوای ویدیویی

چه بخواهید محتوای متنی تولید کنید و چه محتوای ویدیویی، استفاده از یوتیبوب و آپارات دنیایی از ایده را در اختیار شما خواهد گذاشت. کافی است که کلمات مرتبط با حوزه کاری خودتان را وارد کرده و ویدئوهای پربازدید را شناسایی کنید. بی جهت نیست که یک ویدئو در آپارات یا یوتیوب بازدید زیادی می‌گیرد؛ پس این ویدئوها بسیار ارزشمند را از دست ندهید.

یک روش خلاقانه برای پیدا کردن ایده تولید محتوا

حتما سایت‌هایی را دیده‌اید که بخشی به عنوان خبرنامه دارند. آن‌ها در قبال دریافت ایمیل هر شخصی، محتواهای جدیدی که منتشر می‌شود را اطلاع رسانی می‌کنند. شما هم می‌توانید در خبرنامه سایت‌های رقیب عضو شوید و خیالتان را بابت ایده محتوایی راحت کنید.

 

ایده تولید محتوا

 

محتواهای ترند را فراموش نکنید

همانطور که می‌دانید که گاهی اوقات یک سری کلید واژه‌ها یا عباراتی ترند می‌شوند. یک روش خوب برای پیدا کردن ترندها، استفاده از ابزار Google Trends است. با استفاده از این ابزار رایگان می‌توانید موضوعات محبوب را پیدا کرده یا با هم مقایسه کنید.
گاهی اوقات موضوعاتی ترند می‌شوند که در ظاهر به کسب و کار شما مربوط نمی‌شوند. اما این قابلیت و استعداد تولید کنندگان محتوا است که بتوانند بین موضوعات ترند و حوزه ای که در موردش محتوا تولید می‌کند؛ ارتباط ایجاد کنند.

طوفان فکری به پا کنید!

کمی تفکر و بازی کردن با کلمات می‌تواند منجر به ایجاد ایده‌های تولید محتوا در ذهن شود. حتی می‌توانید با اعضای تیم جلسه‌ای برگزار کنید، مطمئن باشید که ایده‌های بسیار خوبی متولد می‌شود. اما به یاد داشته باشید که ایده‌ها ناگهانی در ذهن جرقه می‌خورند، پس باید آن‌ها را یادداشت کنید.
من به عنوان یکی از نویسندگان مدیروب برای خودم یک کانال در تلگرام ایجاد کردم. هر موقع که ایده یا موضوع جالبی به ذهنم می‌آید؛ آن را یادداشت میکنم تا یادم نرود.

 

طوفان فکری

 

لقمه های آماده برای ایده تولید محتوا

در کنار تمامی این مواردی که گفته شد؛ در ادامه چند تکنیک ایده یابی برای تولید محتوا دیگر را هم به شما معرفی خواهیم کرد.

چطور / چگونه؟!

محتواهایی که با چگونه یا چطور شروع می‌شوند؛ برای مخاطبین بسیار جذاب هستند. مخصوصا اگر این کلمات پرسشی را در عنوان مقاله هم ذکر کنید. یادتان باشد که محتواهای چطور یا چگونه از جنس دغدغه و مشکلات مخاطبین هستند. پس باید به خوبی درد و مشکلات مخاطب را برجسته کنید و محصولات و خدمات خودتان را به عنوان راه حل معرفی کنید.

محتواهای لیستی

محتواهای لیستی هم برای مخاطبان و خوانندگان جذابیت زیادی دارند. به این دلیل که لقمه‌های حاضر و آماده را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.

چرا از تجربه های خودتان نمی‌گویید؟!

هر آدمی تجربیات زیادی دارد که دیگران می‌توانند به رایگان از آن‌ها استفاده کنند. به تجربیات زندگی خودتان که در ذهنتان باقی مانده است، کمی فکر کنید. شاید بتوانید از دل آن تجربه یک ایده تولید محتوای جذاب و بکر پیدا کنید.

ایده های ذخیره داشته باشید!

اگر می‌خواهید که همیشه ایده های تولید محتوا داشته باشید؛ یک تقویم محتوایی برای خودتان درست کنید. این کار به شما کمک می‌کند که برنامه یک هفته یا یک ماه محتوای خودتان را بچینید. در این صورت دیگر هیچ وقت نگران کمبود ایده برای تولید محتوا نخواهید بود.

بیشتر بدانید: تقویم محتوا چیست | گام به گام تا ساخت تقویم محتوایی 

 

ایده تولید محتوا

 

هر گردی گردو نیست!

قرار نیست که هر ایده‌ای که به ذهنتان جرقه می‌خورد؛ مناسب تولید محتوا باشد. به این دلیل که اگر ایده نامناسبی را برای تولید محتوا انتخاب کنید؛ زمان و بودجه‌ای که برای تولید محتوا اختصاص داده‌اید را هدر می‌دهید. حتی ممکن است که مخاطبین خود را از دست بدهید که این ضربه بدی به برند شما خواهد زد.
بهترین ایده برای تولید محتوا آن است که هم راستا با اهداف کسب و کار و متناسب با مشکلات، دغدغه ها و علایق مخاطبان شما باشد.

الگو بگیرید اما کپی نکنید!

تمامی روش‌ها و تکنیک‌هایی که گفته شد؛ در ذهن شما جرقه‌ای برای پیدا کردن ایده تولید محتوا می‌زند. اما سعی کنید که خلاقیت خودتان را نیز با ایده‌ها ترکیب کنید و به هیچ عنوان کپی نکنید. این موضوع بیشتر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید از سایت‌های رقیب ایده های تولید محتوا پیدا کنید.

سخن آخر

همیشه ایده‌ای وجود دارد که بخواهید از آن محتواهای جذاب و خواندنی برای مخاطبان هدف خود تولید کنید. این را یک تولید کننده محتوا که سال‌هاست در این زمینه کار می‌کند؛ به شما می‌گوید. تمامی روش‌هایی که در این مقاله گفته شد؛ آزموده شده هستند و از دل تجربه به دست آمده‌اند. آیا شما هم روش‌هایی را می‌شناسید که بتوان با استفاده از آن‌ها ایده تولید محتوا پیدا کرد؟ در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: مدیر وب

۰ ۰