در این مقاله ابزارهای رایگانی که همیشه برای بهینه سازی سایت خود به دنبال آنها بوده اید را معرفی می کنیم. این ابزارهای رایگان به شما کمک میکنند تا سایت خود را بر اساس آخرین معیارها و استانداردهای سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو تنظیم کنید.
دسترسی سریع به محتوای این مقاله [پنهان]
- 1 سئو؛ بهینه سازی موتور جستجو
- 2 ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت چقدر خوب هستند؟
- 3 ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت چگونه کار میکنند؟
- 4 ابزار Answer the Public
- 5 Woorank
- 6 Animalz Revive
- 7 CanIRank
- 8 Google’s Mobile-Friendly Test
- 9 Seed Keywords
- 10 جمع بندی
سئو؛ بهینه سازی موتور جستجو
تحقیقات و آمارها نشان میدهند که حجم اطلاعاتی که در سال 2017 توسط بشریت تولید شد، از اطلاعاتی که در 5000 سال گذشته تولید شده بود بیشتر بوده است. دنیایی که در آن زندگی میکنیم در هر لحظه اش حجم عظیمی از اطلاعات تولید میشود که برای هر کاربر در دنیای اینترنت، تنها سهم اندکی از آن مرتبط با نیاز اوست.
به این ترتیب موتورهای جستجو باید نوعی بهینه سازی انجام دهند و به صورت کاملا سخت گیرانه، صرفا نتایجی که ارزش بالا و ارتباط زیادی با سوال کاربر دارند را نمایش دهند. اغلب کاربران تنها نتایج صفحه اول موتور جستجوی گوگل را خوانده و به این ترتیب از میلیونها نتیجه ای که مرتبط به جستجوی آنها بوده است، صرفا حدود 20 نتیجه به آنها نشان داده میشود.
در نتیجه اگر وب سایت شما برای موفقیت، به دیده شدن نیاز دارد، باید در رقابت سخت سئو (Search Engine Optimization یا به اختصار SEO) برنده شوید. برنامهها و ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی به شما کمک میکنند تا بدون اینکه لازم باشد از ساز و کار موتورهای جستجو کاملا مطلع باشید وب سایت و نوشتههای خود را با اصول سئو تطبیق دهید.
ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت از روشهای مختلفی نظیر پیشنهاد کلیدواژه، آنالیز کلیدواژه، بررسی سهم هر کلمه در جستجوهای روزانه و روشهای آماری و کامپیوتری، به شما بهترین راههای نزدیک تر شدن به استاندارندهای سئو را پیشنهاد میدهد. به این ترتیب امتیاز سئو و به دنبال آن، رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بالاتر میرود که این اتفاق به معنای بیشتر دیده شدن است.
بیشتر بدانید: سئو چیست؟ هرآنچه لازم است از سئو بدانید [به همراه ویدئو]
ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت چقدر خوب هستند؟
وقتی که کلمه رایگان مطرح میشود بسیاری از افراد به اشتباه فکر میکنند که منظور از رایگان، نرم افزارها، روشها و ابزارهایی محدود است که نسبت به نسخههای غیر رایگان و پولی ضعفهای زیادی دارند و به همین دلیل رایگان شده اند. تصور “اگر خوب بود رایگان نبود” تصوری اشتباه است که با قوانین دنیای تجارت و جذب مشتری دنیای کنونی سازگاری ندارد.
بسیاری از ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت، نه تنها دسترسی محدودی ندارند، بلکه همه امکانات یک سرویس پولی و غیر رایگان سئو را نیز به کاربران خود ارائه میدهند. هر چند نرم افزارهای غیر رایگان نیز مزایای خاص خود را دارند که بسیاری از این مزایا را در ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت مشابه نمیتوان پیدا کرد.
ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت چگونه کار میکنند؟
کاری که ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت قرار است انجام دهند، مقایسه محتوای شما با استانداردهای حال حاضر موتورهای جستجو است. به این ترتیب هر چقدر محتوای شما و خصوصیات نوشته و صفحه وب شما به صفحاتی که در جستجوهای اول نمایش داده میشوند نزدیک تر باشد، امتیاز بیشتری به نوشته شما اختصاص میدهند و احتمال میدهند که نوشتههای مشابه شانس بیشتری برای بهینه شدن برای موتورهای جستجو را داشته باشند.
برای این منظور به حجم زیادی از اطلاعات نیاز است تا بتوان مقایسه و رتبه دهی دقیقی را انجام داد. تقریبا همه ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت، مثل سایر ابزارهای غیر رایگان، اطلاعات و دیتای مورد نیاز خود را از یک جا دریافت میکنند. اطلاعات و خوراک ورودی این سرویسها جایی به نام Google Keyword Planner است.
این سرویس اطلاعاتی را مبنی بر اینکه سوالهای جستجو شده را با چه کلمه یا کلماتی میتوان جواب داد ارائه میدهد. مثلا همه سوالهایی که در مورد یک نوع رژیم غذایی خاص پرسیده میشوند نهایتا منجر به کلید واژه نام رژیم غذایی ختم میشوند. در نتیجه اگر محتوای شما به لحاظ این کلمات کلیدی غنی باشد، شانس زیادی برای قرار گرفتن در صفحات اول و رتبههای برتر جستجو را خواهد داشت.
ممکن است در عمل تصور چنین پدیده ای کار سختی باشد. اما میلیونها سوالی که در ظاهر با یکدیگر تفاوت زیادی دارند ممکن است تنها با یک کلمه پاسخ داده شوند.
- در رژیم غذایی کتوژنیک چه غذاهایی وجود دارد؟
- رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟
- چه کسی رژیم غذایی کتوژنیک میگیرد؟
- چرا رژیم غذایی کتوژنیک؟
همه این سوالات نهایتا منجر به کلمه کلیدی کتوژنیک میشوند. بنابراین با انتخاب دقیق کلمات کلیدی، میتوانید به صورت چشم گیری در سئو پیشرفت کنید. اکثر سرویسها و ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت نیز دقیق مبنی بر همین اصل عمل میکنند و سعی میکنند تا بهترین کلیدواژهها را در لحظه به شما پیشنهاد دهند.
تفاوت اساسی ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت با یکدیگر در الگوریتمها و نحوه تحلیل و درک این کلمات کلیدی است. هر یک از ابزارها با یک کلمه کلیدی با استراتژی خاصی برخورد کرده و اهمیت خاصی را به آن کلمه یا گروهی از کلمات کلیدی نسبت میدهند.
همچنین برخی از ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت، دایره لغات و عمق جستجوی محدودی را به شما ارائه میدهند. شما میتوانید در صورت تمایل به دسترسی داشتن به حداکثر توان جستجو و کارایی سرویسها و ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت، نسخه کامل و عموما غیر رایگان آن ابزار را خریداری کرده و استفاد کنید.
در ادامه به معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت اشاره میکنیم. بهتر بودن این ابزارها صرفا بر اساس نظرات کاربران و متخصصان عرصه سئو تعیین میشود و ممکن است گزینههای بهتری نیز وجود داشته باشد یا ترتیب خوب بودن این ابزارها، نرم افزارها، سرویسها و افزونههای سئو به درستی مشخص نشده باشد.
بیشتر بخوانید: آموزش سئو را چگونه رایگان آغاز کنیم؟ (6 گام از مبتدی تا پیشرفته)
ابزار Answer the Public
ابزار Answer the Public یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت است. اساس کار این ابزار مبنی بر جستجوی کلمات کلیدی و کلیدواژههاست. سوالهای متنوع و بی نهایتی که هر روز از موتورهای جستجویی مثل گوگل پرسیده میشود را عموما میتوان بر اساس کلید واژههایی که نتایج را به سمت این صفحات هدایت میکنند طبقه بندی کرد.
ابزار Answer the Public با توجه به جستجوها و سوالهای کاربران، بهترین انتخاب کلید واژهها را در اختیار شما قرار میدهد. انتخاب کلید واژههای صحیح، اصولی و مهم تاثیر زیادی در رشد سایت شما دارد.
مطالعه بیشتر: ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی؛ معرفی 11 ابزار رایگان و کاربردی
Woorank
ابزار Woorank یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت است. این ابزار در قالب یک افزونه برای مرورگر کروم و سایر مرورگرهای توسعه یافته بر بستر گوگل کروم طراحی شده است. این افزونه هم به شما اطلاعات دقیقی از وضعیت سئوی وبسایت مورد نظرتان میدهد و هم دقیقا به شما نشان میدهد که برای بهتر کردن وضعیت سئو و بهینه تر کردن صفحات خود چه باید بکنید.
اغلب ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت صرفا به شما مشکلات را نشان میدهند و اطلاعات بیشتری در مورد راه حلها و روشهای حل این مشکلات به شما نمیدهند. اما افزونه Woorank با یک قابلیت خارق العاده و جذاب به نام Marketing Checklist هدفهایی را برای هر محتوا و صفحه وب شما در نظر میگیرد تا بتوانید به استانداردهای سئو و یک سایت بهینه نزدیک تر شوید.
Animalz Revive
پس از راه افتادن ساز و کارهایی مثل الگوریتم فرشنس گوگل و زیاد شدن حجم محتوا و اطلاعات تولید شده در فضای اینترنت، دیگر محتواهای قدیمیو منسوخ شده ارزش خود را از دست داده اند. اگر شما هم میخواهید وبسایتتان دیده شود، باید به روز شوید و محتواهایی تازه به کاربران ارائه دهید. یکی از بهترین راهکارها برای انجام چنین کاری و به روز رسانی کردن محتواهای قبلی وبسایتتان، استفاده از ابزارهای رایگان Animalz Revive است.
این ابزار به شما محتواها، پستها و نوشتههایی را که نیاز به بیشترین توجه را دارند نشان میدهد. به این ترتیب دیگر لازم نیست در صفحات متعدد Google Analytics یک جستجوی طاقت فرسا برای پیدا کردن صفحات خودتان داشته باشید. Animalz Revive به شما نشان میدهد که به روز رسانی کدام محتواها ضروری تر است و باید انجام شود تا محتوایی تازه و جدید داشته باشید.
یکی از قابلیتهای هیجان انگیز و کاملا کاربردی که Animalz Review در اختیار شما قرار میدهد، قابلیت مشاهده ترافیک از دست رفته است. همه محتواها و صفحات وب برای مدتی پس از انتشار داغ بوده و ترافیک زیادی در مدت پیک خود جذب میکنند. اما رفته رفته پس از آن مدت ترافیک را از است میدهند. Animalz Revive به شما ترافیک از دست رفته از زمان پیک هر پست را نشان میدهد که قابلیتی بی نظیر برای پیدا کردن پستهایی است که مدتیست نیاز به بازنویسی، به روز رسانی و بازنشر دارند.
CanIRank
آیا من هم میتوانم رنک شوم؟ سوالی که ادمین، نویسنده و مدیر هر سایتی از خود میپرسد را حالا ابزار CanIRank به آن پاسخ میدهد. بهینه سازی سایت و سئو کردن یک وب سایت نیاز به تصمیم گیری و مدیریت دارد. یک سئو کار خوب باید بداند که در حوزه چه کلید واژه ای رقابت کند شانس بیشتری برای رنک شدن دارد.
به عنوان مثال ممکن است یک وب سایت برای کلید واژه رژیم کتوژنیک رنک خیلی بالاتری نسبت به کلمه کلیدی کتوژنیک داشته باشد. تشخیص کلمات کلیدی مناسب اغلب نیاز به تجربه، تحقیق و دقت بالایی دارد. ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت نظیر ابزارهایی مثل CanIRank به شما کمک میکنند تا این کلمات کلیدی بهینه را پیدا کرده و برای محتواهای خود انتخاب کنید.
یکی از قابلیتهای جذاب ابزار CanIRank این است که به شما نشان میدهد در چه کلید واژههایی میتوانید سریعتر به رنک دلخواه و صفحات اول جستجو برسید. همچنین به شما نشان میدهد کلمات کلیدی فعلی خود را به چه شکلی میتوانید تغییر بدهید تا کلمه کلیدی بهتری داشته و در نتیجه سریعتر به صفحات اول جستجو برسید.
بیشتر بدانید: 10 نکته طلایی برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب
Google’s Mobile-Friendly Test
با رشد زیاد تلفنهای همراه و گوشیهای هوشمند بهینه بودن سایت شما برای دستگاههای تلفن همراه اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده است. مسئله سازگاری با تلفنهای همراه یا اصطلاحا Mobile-Friendly بودن یکی از مسائل مهم سئو است که حتی بعضی از بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت هم به آن توجه نمیکنند.
الگوریتمهای گوگل و موتورهای جستجو هم اهمیت زیادی به سازگاری محتواها و وب سایتها با تلفنهای همراه میدهند. به خاطر داشته باشید که اگر وب سایت و محتوای شما با تلفنهای همراه سازگار نباشد، وب سایت شما رقابت سئو را باخته است.
ابزار Google’s Mobile-Friendly Test به راحتی به شما نشان میدهد که آیا وب سایتتان با تلفنهای همراه و گوشیهای هوشمند سازگار است یا خیر. همچنین نزدیکی سایت شما به معیارها و استانداردهای الگوریتم Google Mobile-Friendly را میسنجد و پیشنهادهایی برای ارتقا و بهبود استانداردهای Mobile Friendly سایتتان به شما پیشنهاد میکند.
Seed Keywords
دنیای کلمات کلیدی دنیایی بی کران است، درست مثل آسمان پهناور شب. همه نقاط این فضا وزن یکسانی ندارند و برخی از کلمات کلیدی که به عنوان کلمات کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی هسته ای از آنها یاد میشود، وزن و اهمیت بسیار بیشتری را هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران از خود نشان میدهند. این کلمات مثل ستارههایی هستند که نور زیادی دارند و بقیه کلمات حول آنها تشکیل میشوند.
انتخاب کلمه کلیدی اصلی به عنوان مشخصه اصلی نوشته شما، اهمیت زیادی در راه پیدا کردن صفحه وب شما به جستجوهای اول گوگل دارد. ابزار Seed Keywords یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت است که علاوه بر انتخاب و پیشنهاد کلمات کلیدی بهینه به شما، سرویسهای کاربردی دیگری هم دارد.
یکی از قابلیتهای این ابزار ایجاد Query است. به این ترتیب شما میتوانید کلید واژهها و کلمات کلیدی اصلی خود را در گروههای مختلفی دسته بندی کنید تا هم مدیریت آنها راحت باشد و بتوانید متناسب با نوع نوشته و موضوع محتوای خود کلید واژه مرتبط را انتخاب کنید.
جمع بندی
معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت راهی است که میتوانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای از آن عبور کرده و به بالاترین جستجوهای گوگل برسید. دیده شدن در گوگل و فضای اینترنت تاثیر بی نظیری در رشد کسب و کار شما دارد و اگر شما هم میخواهید مثل میلیونها صفحه وب دیگر، رقابت سئو را برنده شده و در بین 20 جستجوی اول قرار بگیرید کافیست برخی قوانین را رعایت کنید.
ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت به زبان ساده و به صورت کاربر پسند و همچنین کاملا رایگان شما را در مسیر شناخت این قوانین و نزدیک تر شدن به استانداردهای سئو یاری میکنند.
منبع: مدیر وب