چگونه کالای خود را از طریق اینترنت بفروشیم و از اینترنت کسب درآمد داشته باشیم، این سوال مهمی است که شاید بسیاری از افراد پاسخ آن را نمی دانند.
در این مقاله میخواهم به معرفی روشهای مختلف فروش کالا از طریق اینترنت بپردازم. شاید اولین موضوعی که به ذهن شما برای فروش کالا در اینترنت خطور کند، راه اندازی سایت اینترنتی است، اما گرچه با راه اندازی یک سایت اینترنتی می توانید کالاهای خود را بفروشید اما روشهای بسیار زیاد دیگری نیز برای این کار وجود دارند. بخصوص اگر تازه کار هستید و تجربه زیادی در تجارت الکترونیک ندارید، در مرحله اول راه اندازی سایت را به شما پیشنهاد نمیکنم، بلکه بهتر است ابتدا با روشهای مختلف فروش کالا از طریق اینترنت و بازاریابی اینترنتی آشنا شوید و سپس اقدام به راه اندازی سایت نمایید.
مزیت های فروش کالا از طریق اینترنت
فروش کالا از طریق اینترنت دو مزیت فوق العاده دارد:
- مزیت اول اینکه هزینه راه اندازی اولیه فروشگاه در اینترنت بسیار پایین است و بعضا میتواند صفر باشد
- و دومین مزیت این است که میتوانید با استفاده از روشهای بازاریابی اینترنتی مستقیما به مخاطب هدف و افرادی که به دنبال خرید محصولات شما هستند دسترسی پیدا کنید و فروشی بیشتر از فروشگاههای حقیقی داشته باشید.
در واقع هدف اصلی این است که مشتریان بالقوه کالاهای خود را شناسایی کرده و کالای خود را به آنها معرفی کنید و سپس با ایجاد اطمینان و اعتماد در آنها بتوانید کالاهای خود را بفروشید. انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات و معرفی کالا، با توجه به مخاطبین آن رسانه و نوع کالای شما مشخص میشود، در ادامه چند روش فروش کالا در اینترنت را بدون اینکه نیازی به راه اندازی سایت از طرف شما باشد بررسی خواهیم کرد.
فروش کالاهای دست دوم
در صورتی که کالای دست دوم دارید یا در منزل وسائل اضافه دارید و نیازی به آنها ندارید می توانید به راحتی آنها را از طریق اینترنت به فروش برسانید. معروفترین سایت فروش اجناس دست دوم در دنیا سایت ebay.com است که مالک آن (آقای پیر امیدوار) اصلیتی ایرانی دارد، طبق آماری که سایت الکسا ارائه میدهد سایت ebay هجدهمین سایت پربازدید دنیا محسوب میشود.
سایت هایی با کارکرد مشابه ebay در ایران نیز وجود دارند که از طریق آنها میتوانید اقدام به فروش کالاهای دست دوم خود بکنید، جالب است بدانید که اینگونه سایتها برای افراد زیادی در ایران و دنیا اشتغال ایجاد کرده اند. خرید و فروش از طریق این سایتها باعث میشود که واسطه ها از بین رفته و فروشنده در زمان بسیار کوتاهی بتواند کالاهای خود را به فروش برساند و از طرف دیگر، خریدار نیز کالاها را با قیمتی بسیار مناسب خریداری می نماید.
از نمونه سایتهایی که در ایران برای این کار مناسب هستند می توان به سایتهایی مانند divar.ir ، sheypoor.com و esam.ir اشاره کرد. برای معرفی کالای خود در سایتهای فروش اجناس دست دوم لازم نیست هزینه بپردازید، مگر اینکه خودتان بخواهید آگهی های شما به صورت ویژه نمایش داده شود. البته سایت ایسام درصدی از مبلغ فروش را به صورت کارمزد از حساب شما کسر خواهد کرد.
فروش و معرفی کالا در سایت های نیازمندی
کارکرد سایتهای نیازمندی دقیقا مشابه صفحات نیازمندی روزنامه همشهری است، با این تفاوت که جستجوی آگهی ها و دسترسی به آگهی های محلی در اینگونه سایتها بسیار ساده تر است. طبق یک تخمین ساده میتوان برآورد کرد که بیش از 3000 سایت نیازمندی در ایران وجود دارد، البته همه این سایتها موفق نیستند و بازدید مناسبی ندارند، اما تقریبا همه آنها به شما این امکان را می دهند که به صورت رایگان آگهی خود را ثبت کنید.
از معروفترین سایتهای نیازمندی در ایران میتوان به سایت هایی مانند istgah.com، iran-tejarat.com و niazerooz.com اشاره کرد. برای پیدا کردن سایت های نیازمندی کافیست عباراتی مانند درج آگهی رایگان، سایت نیازمندی، سایت تبلیغاتی و... را در گوگل جستجو کنید تا بتوانید با سایتهای بیشتری در این زمینه آشنا شوید و در آنها آگهی فروش کالای خود را درج نمایید.
فروش کالا در سایت های B2B و B2C
سایتهای B2Bوب سایتهایی هستند که امکان ایجاد ارتباط بین تجارتهای مختلف را مهیا میکنند. معروفترین سایت B2B در دنیا وب سایت alibaba.com است، جالب است بدانید که این سایت به تنهایی درصد قابل توجهی از صادرات کشور چین را به خود اختصاص داده، سایت علی بابا پنجاه و نهمین سایت پربازدید دنیا و بیست و سومین سایت پربازدید در ایران است.
نمونه سایتهای ایرانی زیادی نیز در این زمینه فعال هستند، برخی از این سایتها مختص یک صنعت خاص هستند، به عنوان مثال وب سایت pishehvar.com برای معرفی کالاهای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو فعالیت میکند، سایت foodyar.com یک سایت B2B در زمینه صنایع غذایی است و سایتهایی مانند 1st.ir و namayeshgah.com به صورت عمومی فعالیت میکنند.
شما با عضویت در این سایت ها میتوانید یک صفحه شخصی برای خود ایجاد کنید و ضمن معرفی شرکت خود، محصولات و اخبار مرتبط با فعالیتی که دارید را در این سایت ها معرفی نمایید. معمولا عضویت در این سایت ها رایگان است و در صورتی که بخواهید محصولات شما به صورت ویژه نمایش داده شوند مبلغی را به صورت عضویت سالانه پرداخت می کنید.
همچنین وب سایتهای B2C با هدف فروش مستقیم به خریدار بوجود آمده اند، برخی از این وب سایتها امکان تعریف کالا و مشخصات آن را به شما می دهند مانند سایت Mozando.com و برخی دیگر کالاهای از قبل تعریف شده دارند و شما برای فروش کالا تنها باید قیمت و شرایط فروش مانند نحوه ارسال و ارائه گارانتی و... را مشخص نمایید مانند سایت itbazar.com یا digionline.com، معمولا وب سایتهایی که در نوع دوم قرار میگیرند وب سایت های تخصصی هستند و برای یک صنعت خاص فعالیت میکنند.
فروش کالا از طریق شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب و نمونه های داخلی آن مانند سایت کلوب، آپارات و... میتوانند مکان بسیار مناسبی برای معرفی کالاهایی که دارید و ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب باشند. با توجه به نوع کالایی که دارید، میتوانید بهترین شبکه های اجتماعی برای تبلیغ کالای خود را پیدا کنید و اقدام به فروش آن نمایید. به عنوان مثال اینستاگرام برای محصولاتی که مخاطب عام دارند و مخاطب آنها خانم ها هستند بسیار مناسب است.
روشهای دیگری نیز برای فروش کالا از طریق اینترنت وجود دارد، مانند عضویت در فروشگاه سازها، ایجاد وبلاگ رایگان و معرفی محصولات و استفاده از سیستم های همکاری در فروش. در صورتی که کالای مناسبی برای فروش دارید، پیشنهاد میکنم حتما روشهایی که در این مقاله معرفی شد را امتحان کنید و نتیجه آن را مشاهده نمایید، فراموش نکنید که استفاده از این سایتها رایگان است و به این نکته دقت کنید که ایجاد اعتماد و ارائه سرویس مناسب به مشتری میتواند تاثیر بسیار بالایی در فروش شما داشته باشد.
منبع: وبلاگ رضا شیرازی