ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این ابزار چه کمکی در بازاریابی دیجیتال به ما می‌کنند؟ اگر بخواهیم پر تکرارترین پرسش‌ها را درباره ابزارهای بازاریابی دیجیتال بررسی کنیم، چیستی و چگونگی کاربرد آنها در اولویت قرار خواهند گرفت. اکنون در این مقاله قصد داریم علاوه بر پاسخ به این پرسش‌های متداول، شماری از استانداردترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنیم.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزار دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همه شما به خوبی با اهمیت و ارزش بازاریابی دیجیتال آشنا هستید و تاثیرات آن بر کسب‌وکارها را نیز درک نموده‌اید. همچنین اگر کماکان در جستجوی کسب اطلاعات بیشتری درباره این حرفه هستید، می‌توانید به مقاله “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” مراجعه نمایید. به صورت خلاصه، بازاریابی دیجیتال به مجموعه روش‌ها و استراتژی‌هایی می‌گویند که در راستای بهبود فروش و بازدید برند شما انجام می‌گیرند. واضح است که این راه و روش‌ها، از طریق یک سری ابزار خاص به نتیجه می‌رسند. به این ابزارها، ابزار بازاریابی دیجیتال می‌گویند. متخصصان و کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ، ابتدا باید وبسایت‌ها را آنالیز کنند و با توجه به نیازهای آنها، برایشان ایده و استراتژی پیشنهاد دهند. اینک باید دانست که هم آنالیز و هم بکارگیری روش‌ها، وابسته به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است! در ادامه می‌خواهیم بدانیم که چرا باید از این ابزارها استفاده نمود؟ به چه دلیل دیجیتال مارکترها باید به این ابزارها تسلط کامل داشته باشند؟

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به ما می‌کنند؟

در روش‌های بازاریابی دیجیتال، آنالیز سایت خود و البته رقبا یکی از راه‌های رایج به شمار می‌رود که از طریق ابزارهای گوناگونی قابل انجام است. می‌توان گفت امروزه آنالیز داده‌ها و رقبا، یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌هایی است که متخصصان بازاریابی دیجیتال در ابتدای کار از آن استفاده می‌کنند. بررسی کلی یک وبسایت، شامل ترافیک ورودی، بک لینک‌ها و صدها داده دیگر هستند که شما می‌توانید با استفاده از ابزار دیجیتال مارکتینگ، آنها را بررسی نمایید. در حال حاضر، سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای بسیاری از وبمستران در اولویت بازاریابی دیجیتال قرار گرفته است. سئو به دلیل پتانسیل و ظرفیت بازدهی بالایی که دارا است، شامل استراتژی‌ها و تکنیک‌های زیادی می‌شود که مجددا برای بکارگیری آنها به ابزارهای خاصی نیاز داریم. پیش‌تر گفته شد که در این مقاله قصد معرفی برخی از استانداردترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را داریم؛ اکنون به بخش معرفی آنها می‌رسیم.

فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

با توجه به افزایش اهمیت بازاریابی دیجیتال برای کسب‌وکارهای آنلاین، تعداد ابزارهای آن نیز همواره در حال افزایش است؛ به گونه‌ای که اگر بخواهیم نام تک تک آنها را بیاوریم و به معرفی آنها بپردازیم، چیزی جز خستگی و سردرگرمی برای شما کاربران گرامی نخواهند ماند. از این رو، تصمیم گرفته‌ایم تا فهرستی از بهترین و البته پر استفاده‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی کنیم.

فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

Google Analytics

شاید بتوان گوگل آنالیتیکس را به عنوان مهم‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ معرفی نمود. به همین دلیل در صدر فهرست معرفی ما، این ابزار قرار گرفته است. گفته شد که آنالیز و بررسی، از جدی‌ترین اصول بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید؛ حال ابزار گوگل آنالیتیکس این امکان را به شما می‌دهد تا ترافیک دریافتی، اعمال بازدیدکنندگان، لینک‌های ورودی، بازدیدها و … را بررسی نمایید. سرویس گوگل آنالیتیکس به صورت رایگان برای استفاده وبمستران و دیجیتال مارکترها در دسترس است.

Google Keyword Planner

کلمات کلیدی در اهداف بازاریابی آنلاین جایگاه مهمی دارند. به خصوص اگر شما به سئو و بهینه‌سازی ساییتان اهمیت می‌دهید، نمی‌توانید از توجه به کلمات کلیدی غافل شوید. شما با استفاده از Google keyword planner می‌توانید درصد جستجوی عبارات و کلمات مختلف توسط کاربران را مشاهده نمایید و با توجه به آن کلمه کلیدی دلخواهتان را انتخاب کنید. همچنین لازم به ذکر است که ابزار گوگل کیورد پلنر بخشی از سرویس Google Ads به حساب می‌آید که در ادامه به معرفی آن نیز خواهیم پرداخت.

PromoRepublic

یکی از ابزارهای محبوب برای وبمسترانی که توجه زیادی به شبکه‌های اجتماعی دارند، PromoRepublic است. این ابزار که صدها هزار قالب و ایده‌های مختلف را درخود جای داده است، به یک سرویس ایده‌آل برای طراحی محتوا در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. ویژگی‌ها و امکانات این ابزار بسیار زیاد است؛ از همین رو پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال طراحی محتوا برای شبکه‌های اجتماعی هستید، حتما به این سرویس رایگان مراجعه نمایید.

Peek

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی و البته رایگان دیجیتال مارکتینگ، Peek نام دارد. می‌دانید که سرعت وبسایت شما در ترافیک ورودی نقش اول را ایفا می‌کند. اکنون چگونه سرعت سایت خود را در تست کنیم؟ یا به عبارتی چگونه می‌توانیم به چشم یک کاربر به سایت خود نگاه کنیم؟ جواب ابزار Peek است. شما می‌توانید از طریق این ابزار، سرعت سایت خود را بررسی کنید و از وجود مشکلات آگاه شوید. در واقع، شما می‌توانید ورود به سایت خود را از لجاظ تجربه کاربری تجزیه تحلیل کنید.

MailChimp

ابزار MailChimp به دلیل امکانات جالبی که دارد، می‌توان آن را در رده پراستفاده‌ترین ابزارهای بازاریابی آنلاین قرار داد. از عمده‌ترین امکانات این سرویس، می‌توان به ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی در زمان‌های مشخص اشاره نمود. این ابزار که در زمره ایمیل مارکتینگ به حساب می‌آید، ماهانه تا ده هزار ایمیل به دو هزار کاربر را به صورت رایگان پشتیبانی می‌کند.

SEMRush

قطعا تمامی متخصصان و کارشناسان سئو، آگاهی کاملی نسبت به این ابزار مهم دارند. شما می‌توانید با عضویت در سرویس SEMRush، یک گزارش جامع از سئو سایتتان دریافت نمایید. در گزارش ارسال شده توسط SEMRush، مشکلات عمده سئو سایت شما مانند لینک‌های مخرب درج خواهد شد و شما می‌توانید در اسرع وقت به آنها رسیدگی نمایید. این ابزار نیز مانند اکثریت ابزارهای بازاریابی دیجیتال، بخشی از خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌دهند اما برای بهره‌مندی از خدمات بیشتر، باید اشتراک خریداری کنید.

BuzzSumo

تولید محتوا نیز یکی دیگر از روش‌های بازاریابی دیجیتال است که تاثیر زیادی بر کیفیت سایت دارد. اینک ما نیاز داریم تا هر محتوای آپلود شده در صفحاتمان را بررسی کنیم تا از بازدهی آنها مطمئن شویم و در صورت عدم استقبال کاربران از محتوا، آنها را حذف یا جایگزین کنیم. اکنون ابزار BuzzSumo این امکان را برای ما فراهم کرده است تا از طریق آن، محتواهای مناسب را برای بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو انتخاب کنیم. فراموش نکنید که محتواهای شما، تاثیر زیادی در جذب کاربر دارد.

Google Tag Manager

قبل‌تر درباره سرویس گوگل آنالیتیکس توضیح داده‌ایم؛ حال لازم به ذکر است که کارآمدی سرویس گوگل آنالیتیکس، وابسته به وجود ابزار گوگل تگ منیجیر است. به این صورت که Google Tag Manager این امکان را برای ما فراهم کرده است تا با ساخت تگ‌های گوناگون، اطلاعات مورد نظرمان از سایت را به گوگل آنالیتیکس ارسال کنیم و آنالیز سایت را در آنجا آغاز کنیم. ابزار رایگان گوگل تگ منیجیر امکاناتی دیگری نظیر بررسی تگ‌های اضافه شده به سایت نیز دارا است که شما می‌توانید از آنها استفاده نمایید.

Hotjar

ابزار هات جر از بهترین و آسان‌ترین ابزارهای مناسب برای بررسی تجربه کاربری و ایرادیابی سایت به حساب می‌آید. با استفاده از این سرویس به راحتی می‌توانید اعمال کاربران را بررسی کنید. به عنوان مثال شما قادر هستید با یافتن بخش‌های پرکلیک هر صفحه، آنها را ارتقا دهید یا از طریق این ابزار، پی ببرید کدام قسمت‌ها مورد پسند کاربران واقع نشده است و سایت شما را ترک نموده‌اند. این ابزار برای وبسایت‌هایی که روزانه دویست هزار بازدید یا کمتر دارند، به صورت رایگان در دسترس است.

بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای شبکه‌های اجتماعی

بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای شبکه‌های اجتماعی

Socialblade

اگر شما برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کرده‌اید اما هنوز نمی‌توانید بلاگر و اینفلوئنسری که مناسب تبلیغات باشد را پیدا کنید، socialblade به کمک شما خواهد آمد. این ابزار آمارهای کاربردی صفحات گوناگون را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام پوشش می‌دهد. از این رو شما می‌توانید با بررسی دقیق شاخص‌های مختلف پیج اینفلوئنسر مورد نظرتان، خیالتان را از بابت شایستگی او برای تبلیغات راحت کنید! عضویت در این سرویس رایگان است اما اگر قصد سرمایه‌گذاری بر تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی دارید، حتما از نسخه‌های Premium این ابزار استفاده کنید.

Ninjalitics

بعد از آشنایی با socialblade، بهتر است با ابزار Ninjalitics آشنا شوید. این ابزار دیجیتال مارکتینگ، به صورت اختصاصی شبکه اینستاگرام را پوشش می‌دهد. یعنی شما می‌توانید آمار و ارقام مختلفی را مانند تعداد فالوورها، ضریب‌ها و شاخص‌های پیشرفت، نرخ تعامل و … را بررسی کنید. گفتنی است که این ابزار صرفا برای آنالیز اینفلوئنسرهای مورد نظرتان ساخته نشده است؛ بلکه اگر کسب‌وکار شما در اینستاگرام نیز فعالیت دارد، از طریق این سرویس می‌توانید پیج خود را بررسی نمایید. این ابزار نیز مانند بقیه ابزارها، بخشی از امکانات را رایگان ارائه می‌دهد.

Hootsuite

hootsuite یک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی است با استفاده از این ابزار می‌توانید برای انتشار پست‌های خود برنامه‌ریزی کنید، اعضای تیم حود را مدیریت و یا حتی میزان بازگشت سرمایه (ROI) خود را محاسبه کنید. یکی از قابلیت‌های کلیدی و اساسی هوت سوییت، این است که می توانید فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب،لینکدین، توییتر و پینترست را از یک مکان مدیریت کنید.

Google Ads

در هنگام معرفی Google Keyword Planner اشاره کردیم که این ابزار، بخشی از سرویس گوگل ادز به حساب می‌آید. اکنون می‌خواهیم به معرفی خود این سرویس بپردازیم. گوگل ادز بهترین ابزار تبلیغات کلیکی در دنیا است که شما با پرداخت هزینه به گوگل در ازای هر کلیک کاربر، تبلیغات خود را در صفحه نتایج جستجو در معرض دید کاربران می‌گذارید. گوگل ادز را می‌توان یکی از موثرترین عوامل سئو سایت و افزایش بازدید و فروش در نظر گرفت. همانطور که می‌دانید، هزینه آن به صورت “پرداخت براساس هر کلیک” است.

یکتانت

یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ که پرداخت آن نیز مانند گوگل ادز براساس هر کلیک کاربر محاسبه می‌شود، یکتانت نام دارد. این پلتفرم تبلیغاتی آنلاین با ارائه شیوه‌های تبلیغاتی گوناگون مانند تبلیغات بنری، تبلیغات محصول و تبلیغات استاندارد شناخته شده است. همچنین هزینه‌های این روش‌های تبلیغاتی در این سرویس با یکدیگر تفاوت دارند.

Google trends

همانطور که از نام این ابزار مشخص است، شما می‌توانید با استفاده از آن عبارت‌های ترند شده در گوگل را مشاهده نمایید یا با وارد کردن عبارت مورد نظرتان، آمارهای مربوط به جستجوی آن را بدست آورید. با بکارگیری این ابزار شما می‌توانید دید بازتری برای انتخاب کلمات کلیدی و عبارات مهم بدست آورید. ابزارGoogle trends که توسط خود شرکت گوگل ساخته شده است، به صورت رایگان خدماتش را ارائه می‌دهد. به همین دلیل، این ابزار نیز در دسته محبوب‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ قرار دارد.

SimilarWeb

SimilarWeb نیز یکی دیگر از ابزارهای تحیلیلی یا آنالیزی برای وبسایت‌ها به شمار می‌رود. به این صورت که شما تا سه ماه به صورت رایگان می‌توانید از امکانات آنالیزی آن بهره‌مند شوید. این امکانات شامل بررسی ترافیک ورودی، آنالیز رقبا و کلمات کلیدی می‌شود. از دیگر موارد قابل توجه این ابزار، این است که شما می‌توانید منبع ترافیک مورد نظرتان را بررسی کنید. به زبانی ساده‌تر، شما حتی قادر هستید کشوری که بیشترین ترافیک را برای وبسایت شما به ارمغان آورده است را شناسایی نمایید.

Google Data Studio

یکی از ابزارهای بسیار مناسب در زمینه تهیه گزارش، Google Data Studio است. شما با ثبت داده‌های خود در این ابزار، یک گزارش جامع در قالب نمودار و جدول از داده‌هایتان دریافت خواهید کرد که البته نکته قابل توجه این است که گزارش‌ها کاملا اتوماتیک به روزرسانی می‌شوند. با استفاده از این سرویس رایگان، دیتاهای شما به صورت گزارش‌های مرتب در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

اکنون من با تمام ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا هستم؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، به دلیل افزایش محبوبیت و بازدهی بالای بازاریابی دیجیتال، ابزارهای آن نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. ما در این مقاله سعی کردیم تا استانداردترین ابزارهای بازاریابی آنلاین مدرن را به شما معرفی کنیم. اما این به معنا نیست که اکنون شما تمامی سرویس‌های خدماتی را می‌شناسید. تیم ما سعی می‌کند به مرور زمان با شناسایی ابزارهای ایده‌آل و مناسب، آنها را در مقاله‌های گوناگون برای شما کاربران گرامی به اشتراک بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، می‌توانید به مقاله‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ وبسایت ما مراجعه کنید.

کلام آخر

نکته‌ای قابل توجه که در پایان می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم این است که ممکن است در طول انجام پروژه‌هایتان از طریق این ابزارها، دچار چالش‌هایی شوید که شاید گره کار شما به دست یک متخصص و مشاور بازاریابی دیجیتال حل شود. حال تیم مشاوره ما مفتخر است تا در هنگام مشکلات و سختی‌ها در کنار شما باشد. از این رو، این امکان برای شما فراهم است تا با مراجعه به سامانه مشاوره ما، هرگونه چالشی در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ سر راه‌تان قرار گرفته است را به ما بسپرید. ممنون که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کرده‌اید. شما چه ابزارهایی را برای استفاده در بازاریابی دیجیتال پیشنهاد می‌کنید؟ منتظر نظرات و تجربیات شما خواهیم بود!

منبع: وبلاگ ندا خالقی

۰ ۰