سئو تکنیکال

سئو تکنیکال کلمه‌ای است که در نظر اول بسیار وحشتناک است. اینطور به نظر می‌رسد که سر و کار با آن سخت به نظر می‌رسد. مهم‌ترین عامل آن این است که تصور می‌شود برای آگاهی از آن احتیاج به یادگیری زبان برنامه نویسی است و بالطبع مسیر یادگیری آن سخت است. اما تمام این تصورات اشتباه است. در این مقاله قصد داریم تا به شما سئو تکنیکال و بخش‌های مختلف آن را به ساده‌ترین زبان توضیح دهیم.

سئو تکنیکال یعنی بهینه سازی از نظر فنی. بر خلاف سئو خارجی و سئو داخلی بیشتر متغیرها در سئو تکنیکال مرتبط با موتورهای جستجو، مسائل فنی سایت، کدهای برنامه نویسی، ربات‌ها و … هستند. هدف اصلی سئو تکنیکال، آماده کردن سایت برای موتورهای جستجو در جهت راحتی و قابل درک بودن است. همچنین سایت با یک ساختار صحیح و اصولی تجربه کاربری خوبی داشته باشد. به این معنی که کاربر از بودن در سایت و کار کردن با آن لذت ببرد.

نکته:

همان طور که گفته شد سئو تکنیکال یکی از مراحل بسیار مهم در بین مراحل سئو کردن سایت است که مربوط به بخش فنی سایت است به طوری که اقداماتی که در آن انجام می‌شود با عملکرد سایت در ارتباط است. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد ، ارتباط آن با دیگر بخش‌های سئو یعنی سئو داخلی و سئو خارجی می‌باشد. به طوری که با بهبود سئو تکنیکال روی دیگر بخش‌های سئو نیز تاثیر مثبت ایجاد شده و می‌تواند تاثیر آن‌ها را افزایش دهد.

پس برای آشنایی با نکات سئو تکنیکال به ادامه مقاله توجه فرمایید.

بهینه سازی فایل robots.txt

فایل ربات یا فایل robots.txt یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباط خزنده‌های موتورهای جستجو با سایت‌ها است. در واقع این فایل مشخص می‌کند ربات‌های موتورهای جستجو اجازه دسترسی به چه بخش‌هایی دارند. در گذشته عدم استفاده از فایل robots.txt مشکلی برای سایت پیش نمی‌آورد. اما در حال حاضر موتورهای جستجو استفاده نکردن از این فایل در وب سایت را امتیاز منفی به حساب می‌آورند و تاثیرات منفی زیادی در سئو سایت دارد.

برای اینکه بدانید کاربرد این فایل چیست باید این موضوع را بدانید که موتورهای جستجو هنگام ورود به سایت در مرحله اول به دنبال این فایل می‌گردند. خزندگان موتورهای جستجو پس از یافتن این فایل شروع به خزش در سایت می‌کنند.

بهینه سازی ساختار سایت (Website Structure) اولین قدم برای شروع سئو تکنیکال

بهینه سازی ساختار سایت

بهینه سازی سایت شروع هر گونه فعالیت سئو فنی است. حتی قبل از ایندکس کردن. چون بسیاری از مسائل مربوط به ایندکس و خزیدن به دلیل ساختار نامناسب اتفاق می افتد. بنابراین اگر این مرحله را به‌درستی و با دقت تمام انجام دهید دیگر لازم نیست نگران ایندکس شدن گوگل در صفحات خود باشید.

از طرفی ساختار سایت شما بر سایر کارهایی که شما برای بهینه سازی سایت خود انجام می‌دهید از جمله URL ها تا فایل robots.txt تأثیر می‌گذارد. به این نکته دقت کنید که یک ساختار قوی هر بخش دیگری در SEO را راحت‌تر می‌کند.

  • از یک ساختار سایت سازمان یافته استفاده کنید. ساختار سایت شما نحوه سازماندهی تمام صفحات سایت شما را نشان می‌دهد. با یک ساختار سازمان یافته می‌توان تمام صفحات سایت را با چند پیوند متصل کرد.
  • ساختار URL. نیازی به تجزیه و تحلیل در مورد ساختار URL نیست. شما نیاز دارید تا کاربران توسط این URL بدانند در کجای سایت شما قرار دارند.

استفاده از بردکرامب (Breadcrumb)

بردکرامب سئو تکنیکال

بردکرامب به کاربران کمک می‌کنند تا بدانند در کدام بخش سایت قرار دارند. همچنین به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند ساختار سایت شما را به درستی درک کنند. اما بردکرامب چیست؟ بردکرامب متن‌های کوتاه با لینک هستند که اغلب در بالای هر صفحه قرار دارند. بردکرامب به شما نشان می‌دهد که در کدام بخش سایت قرار دارید و آن صفحه زیر مجموعه کدام بخش سایت است. اگر موضوع یکی از بخش‌های اصلی سایت شما اینستاگرام باشد و در زیر دسته آن در مورد هشتگ گذاری صحبت کرده باشید بردکرامب سایت شما به این صورت است.

خانه > اینستاگرام > هشتگ گذاری

به همین دلیل شما می‌توانید به راحتی به صفحه قبل بازگشته و بدانید محتوایی که می‌خوانید در کدام دسته قرار دارد.

از طرف دیگر شما می‌توانید با رفتن به اینستاگرام موارد مرتبط دیگر با اینستاگرام را مطالعه نمایید.

استفاده از نشانه گذاری استاندارد (Structured Data) برای بهبود سئو تکنیکال

نشانه گذاری استاندارد در سئو تکنیکال

اسکیما یا نشانه گذاری استاندارد، داده‌های ساختاری برای توصیف سایت شما است که درک صفحه را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند. برای توصیف سایت خود برای موتورهای جستجو، به واژگانی نیاز دارید که مطالب را به شکلی ارائه دهد که ربات‌های موتور جستجو بتوانند آن را درک کنند. موتورهای جستجو کد را می‌خوانند و از آن برای نمایش نتایج جستجو به روشی خاص و بسیار غنی‌تر استفاده می‌کنند. فرض کنید که سایت شما دارای دستور العمل های زیادی است. اگر داده‌های صفحه را به کد تبدیل کنید ممکن است صفحه شما در نتایج جستجو به سمت رتبه‌های بالا رشد کند.

اهمیت استفاده از SSl


SSL یا Secure Socket Layer به معنای لایع اتصال امن است. SSL یک اتصال ایمن بین سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده برقرار می‌کنند. در واقع با پروتکل SSL، اطلاعات به صورت رمزنگاری شده و محرمانه بین سرور و مرورگر منتقل می‌شوند. آدرس سایت‌هایی که دارای گواهینامه SSL هستند، با HTTPS شروع می‌شود. امروزه یکی از مواردی که توسط الگوریتم‌های گوگل بررسی می‌شود، SSL است. از نظر گوگل سایت‌های دارای SSL، قابل اعتماد هستند. در نتیجه داشتن SSL، به بهبود سئوی شما کمک خواهد کرد. همچنین گوگل به کاربران توصیه می‌کند تا از وب‌سایت‌هایی که گواهینامه SSL دارند، بازدید کنند و به سایت‌هایی که فاقد این گواهینامه هستند، اعتماد نکنند. پس اگر می‌خواهید سایت شما از لحاظ امنیت مورد تایید کاربران و گوگل باشد، SSL خود را فعال کنید!

ساختار URL


اگر وب‌سایت را یک خانه در نظر بگیریم. URL نیز مانند آدرس خانه است. URL به کاربران و گوگل کمک می‌کند تا صفحات سایت شما را پیدا کنند. در ادامه ساختار Url را بررسی می‌کنیم:
• پروتکل‌ها مانند HTTP:// و HTTPS://
• با در نظر گرفتن وب‌سایت مانند خانه، زیردامنه اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه محسوب می‌شود. برای مثال در آدرس https://blog.example.com بلاگ یک زیردامنه است و به بخش بلاگ وب‌سایت اشاره می‌کند.
• SLD یا Second Level Domain همان نام وب‌سایت شما است.
• TLD یا Top Level Domain مشخص‌کننده نوع فعالیت شما است. برای مثال .com برای سایت‌های تجاری و .edu برای موسسات دانشگاهی کاربرد دارد.
• زیر شاخه یا SubDirectory به عنوان زیرپوشه نیز شناخته می‌شود و به کاربران و کراولر‌ها کمک می‌کند تا بفهمند در کدام قسمت از وب‌سایت قرار دارند.
در هنگام نوشتن آدرس صفحه دقت کنید که URL با محتوای وب‌سایت شما مرتبط باشد. همچنین سعی کنید که از کلمات کلیدی در آدرس صفحه خود استفاده کنید. با رعایت نکات در نوشتن URL، تجربه‌کاربری و رتبه شما بهبود می‌یابد.

بهینه سازی صفحات 404 (Not Found Page)

صفحات 404

ارور 404 یکی از بخش‌های مهم سئو تکنیکال است. به این معنی که صفحه مورد نظر پیدا نشد. اما چه زمانی ما با این مشکل مواجه می‌شویم.

اگر آدرس صفحه اشتباه باشد.

صفحه مورد نظر پاک شده باشد.

از نظر سئو ارور 404 اهمیت بسیار زیادی دارد. این ارور از خطاهای سمت کاربری است. برای آنکه بتوانید صفحات 404 را پیدا کنید کافیست از ابزارهای آنالیز سئو استفاده کنید. به طور مثال اگر از ابزار WebSite Auditor که یک ابزار آنالیز کامل سایت است استفاده کنید. در این ابزار لینک‌هایی که به صفحات 404 رسیده نمایش داده می‌شوند و شما می‌توانید به راحتی با تغییر این لینک‌ها، لینک سازی سایت خود را بهبود بخشید.

در قسمت Coverageسرچ کنسول می‌توانید صفحات 404 وب‌سایت خود را ببینید. با توجه به وضعیت صفحه باید برای رفع خطای 404 اقدام کنید. اگر صفحه شما جابجا شده‌است و جایگزینی دارد باید صفحه قبلی به صفحه جدید ریدایرکت شود. برای حذف صفحات 404 می‌توانید از پلاگین Yoast pro استفاده کنید. اما اگر صفحه را حذف کرده‌اید و هیچ صفحه جایگزینی در سایت شما با محتوای مشابه وجود ندارد، اجازه دهید صفحه 404 نمایش داده شود. این کار به موتورهای جستجو می‌گوید که محتوای این صفحه دیگر نباید ایندکس شود. همچنین شما می‌توانید یک صفحه 404 طراحی کنید تا اگر صفحه‌ای وجود نداشت، به کاربر نشان دهند. این کار باعث کاهش BounceRate خواهد شد.

ایجاد نقشه ی سایت (Sitemap)

نقشه سایت

نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات اصلی شما را تشخیص دهند. شما نیاز دارید تا گوگل صفحات مهمی که نیاز دارید ایندکس کند. اما گاهی اوقات صفحاتی وجود دارند که هیچ لینکی به آن‌ها ختم نمی‌شود. خزندگان موتورهای جستجو می‌توانند بیشتر صفحات سایت شما را کشف کنند اما کشف این صفحات برای آن‌ها دشوار است. نقشه سایت صفحات مهم یک وب سایت را لیست می‌کند. شما می‌توانید از این موضوع اطمینان خاطر داشته باشید که خزندگان موتورهای جستجو صفحه شما را می‌بینند. از طرفی نقشه سایت کمک می‌کند تا ساختار سایت شما قابل درک باشد.

افزایش سرعت سایت (Site Speed) مهم ترین موضوع سئو تکنیکال

سرعت سایت

سرعت سایت یا زمان بارگذاری سایت از روزهای اول عامل اصلی تجربه کاربری بوده است. به این صورت که هر چه محتوای صفحه شما کامل و پر از نکات طلایی باشد و طراحی صفحه شما کاملاً دل‌نشین باشد اما تا وقتی که سرعت صفحه شما بالا باشد هیچ کاربری وقت صرف منتظر ماندن برای بارگذاری صفحه نمی‌کند. به همین دلیل است که اولین پارامتر هنگام ورود کاربر به سایت سرعت سایت است.

به این فکر کنید که می‌خواهید از یک نقطه کشور به نقطه‌ای دیگر سفر کنید. چند راه در پیش دارید. هواپیما، قطار، اتوبوس. اگر هر سه قیمت بلیطشان یکسان باشد کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ مسلماً هواپیما. به این دلیل که در کمترین زمان ممکن شما را به مقصد. اگر سرعت سایت شما عالی نباشد تجربه کاربری بد باعث می‌شود سایت رقبا بیشتر از سایت شما دیده شود و نرخ پرش سایتتان افزایش یابد.

واکنشگرایی صفحات سایت (Mobile-Friendly Website)

واکنش گرایی صفحات سایت

واکنشگرایی صفحه سایت به این معنی است سایت شما همگام با انواع دستگاه‌ها باشد. به این صورت که وبسایت هنگام نمایش در هر دستگاهی بتواند محتویات رو کاملاً واضح نشان دهد. به این دلیل که بیشترین جستجوها در حال حاضر توسط موبایل صورت می‌گیرد. کاربران باید هنگام مراجعه به سایت بتوانند محتوا سایت را به بهترین نحو مشاهده کنند. اگر محتوا شما از صفحه بیرون بزند. اگر متن ناخوانا باشد و فونت آن کوچک باشد.

اگر متن بیش از حد بزرگ باشد. اگر عکس‌ها کوچک باشند یا از صفحه بزرگ‌تر باشند. اگر دو دکمه بر روی هم قرار بگیرند و کاربر هنگام لمس یکی دیگری فعال شوند باعث می‌شود تا تجربه کاربری بدی به را شخص ایجاد شود. به همین دلیل در مراجعات بعد به گوگل اگر سایت شما را در نتایج جستجوها ببیند از وارد شدن به سایت شما صرف نظر می‌کند.

حذف صفحات محتوای تکراری


محتوای تکراری یا Duplicate Content به محتوایی گفته می‌شود که نسخه‌‌های مشابه یا دقیق آن در وب‌سایت‌های دیگر یا در صفحات مختلف همان وب‌سایت وجود دارد. داشتن محتوای تکراری زیاد در وب‌سایت روی سئو تاثیر بسیار بدی خواهد گذاشت. برای حذف صفحات محتوای تکراری می‌توانید از ساده‌ترین روش یعنی ریدایرکت 301 استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌ها استفاده از تگ کنونیکال است. تگ کنونیکال صفحه اصلی را به گوگل نشان می‌دهد و می‌گوید بقیه صفحات تکراری را نادیده بگیرد. همچنین شما می‌توانید صفحات با محتوای تکراری خود را نوایندکس کنید.

ریدایرکت در سئو تکنیکال (Redirect)

ریدایرکت در سئو

ریدایرکت روشی است که به واسطه آن هم کاربران و هم موتورهای جستجو، هنگام جستجو یک صفحه، به یک صفحه دیگر منتقل می‌کند. ریدایرکت چندین حالت مختلف دارد که مهم‌ترین آن ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 است.

ریدایرکت 301

هنگامی که بخواهید یه آدرس رو به طور دائم به آدرس دیگر منتقل کنید بهتر است ریدایرکت 301 استفاده کنید. این تغییر مسیر به طور دائمی است و علاوه بر تغییر مسیر دائمی اعتبار صفحه قبل را به صفحه جدید منتقل می‌کند.

ریدایرکت 302

ریدایرکت 302 یک تغییر موقت است و کاربران و موتورهای جستجو را برای مدت زمان محدودی به صفحه مورد نظر هدایت می‌کند. یکی از مواردی که در آن ریدایرکت 302 بسیار استفاده می‌شود، تست A/B است.

اما سوالی به وجود می‌آید این است که کدام یک از مواردی که در بالا ذکر شد اهمیت بیشتری دارد؟ با توجه به تجربه و یا حدس و گمان خود ممنون میشم که به این سؤال پاسخ بدید.

منبع: وبلاگ ندا خالقی

۰ ۰