استراتژی سئو، برنامه‌ای بلند مدت در جهت اهداف سئو است که در نهایت منجر به تولید و افزایش ترافیک ارگانیک و باکیفیت به سمت وبسایت شما میشود. از اهداف سئو می‌توان بالا بردن رتبه در گوگل، گرفتن ورودی‌های بیشتر از موتورهای جستجو، جذب مخاطبین هدف و… را نام برد. با درک بهتر بازار هدف و ایجاد یک استراتژی سئو مبتنی بر داده، قادر به بازاریابی موثرتر وبسایت خود هستید. در سایت‌های متفاوت استراتژی‌های سئو متفاوتی باید اجرا شوند.

چرا به استراتژی سئو نیاز است؟

جواب بسیار ساده و روشن است. برای انجام هرکاری نیاز به یک برنامه مشخص و زمان‌بندی شده با اهداف مشخص داریم. سئو نیز از این امر مستثنا نیست.

چرا استراتژی سئو در وبسایت‌های مختلف متفاوت است؟

اندازه کسب و کار، رقبا، نوع بازاریابی، نوع محصولات و خدمات، عمر کسب و کار، اعتبار برند، مخاطبین هدف و… همگی عوامل موثر در تهیه استراتژی سئو هستند. بطور مثال اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک محلی هستید که محصولی را به ساکنین همان محله ارائه میکنید، در مقایسه با شرکتی که در سطح کشوری به ارائه محصول میپردازد استراتژی سئو متفاوتی نیاز دارید.

یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن استراتژی سئو برای وبسایت‌ها،  متفاوت بودن هدف بازاریابی وبسایت‌ها است. بعنوان مثال هدف یک شرکت این است که همیشه در معرض دید کاربران باشد و برای آن بودن در نتایج اول گوگل بسیار اهمیت دارد. در حالی که برای وبسایت دیگری که محصول یا خدمت خاصی را ارائه میکند و مشتریان خاص خود را دارد بالا بردن ترافیک ورودی و تبدیل این ترافیک به خریدار اهمیت بیشتری دارد. حتی ممکن است وبسایتی دقیقا نداند که بازار هدف محصولاتش چه کاربرانی هستند. در نتیجه نیاز به ترافیک ورودی بسیاری دارد تا بتواند جامعه هدف خود را تحلیل کند.

استراتژی سئو شامل چه بخش هایی است؟

استراتژی سئو
استراتژی سئو

قبل از استراتژی سئو چه کار کنیم؟

قبل از آنکه شروع به چیدن استراتژی سایت خود کنید، باید این نکته را بدانید که هیچ گاه در ابتدای کار نمی‌توانید یک استراتژی کاملی برای سئوی وبسایت بدست آورید. این استراتژی باید به مرور و در زمان روبرویی با انواع چالش‌ها تکمیل شود. فقط 3 نکته‌ی مهمی وجود دارد که شما باید به آن‌ها توجه کنید و قبل از چیدن استراتژی به کار ببرید. این نکات عبارت است از:

  • اهداف خود را مشخص کنید.
  • راه‌های بازاریابی و معرفی خود به دیگران را به صورت کامل شفاف‌سازی کنید.
  • با توجه به نتایج دو مرحله قبل استراتژی خود را شروع کنید. 

استراتژی سئو چگونه تدوین میشود؟

مرحله ۱: مخاطبان هدف و نیازهای آن‌ها را مشخص کنید.

مرحله ۲: تحقیق کلید واژه‌های طبقه‌بندی شده

مرحله ۳: یافتن شکاف‌ها و فرصت‌ها

مرحله ۴: رقبا را تعریف کنید.

مرحله ۵: جاسوسی و یادگیری از رقبا

مرحله ۶: استراتژی سئو و توصیه‌های سفارشی

مرحله ۷: توصیه‌های سئو که باید داشته باشید.

مرحله ۸: اولویت‌بندی و جمع‌بندی کنید.

1. مخاطبان هدف و علایق آن‌ها را مشخص کنید

اولین قدم در اکثر کمپین‌های بازاریابی، شروع با تعریف مخاطبان هدف شما است. مخاطبان هدف شما مجموعه مشخصی از افرادی است که شما محصولات یا خدمات خود را برای آن‌ها ارائه میکنید.
به طور سنتی، تعریف مخاطب هدف شامل تعیین سن، جنس، موقعیت‌های جغرافیایی و به ویژه نیازهای آن‌ها (همان نقاط درد) است.
در استراتژی سئو هدف ما پاسخگویی به تمام این نقاط درد است. آن‌ها چه میخواهند؟ نیازهای آن‌ها که برآورده نمی‌شوند چیست؟ دانستن این موارد به ما کمک می‌کند استراتژی سئو را بهتر تعریف کنیم و اولویت‌بندی محتوا را به عهده بگیریم.

دو دلیل که چرا باید از نیاز مخاطب شروع کنید:

  A) استراتژی محتوا:

شما می‌خواهید محتوا و ابزاری را ارائه دهید که در حد امکان برای مخاطبان هدف خود مرتبط و مفید باشند. این فراتر از اقدامات منظم سئو و استراتژی سایت است.

برای مثال، بگذارید بگوییم من یک سایت بهداشتی دارم. من چندین نوع مقاله در مورد انواع بیماری‌ها و شرایط دارم. هدف من مخاطب قراردادن سالمندان است. اگر فهمیدم افراد سالخورده عمدتاً به اطلاعات مربوط به برنامه‌های دارویی تجویز شده و داروهای فشار خون ارزان علاقه دارند، پس می‌دانم که می‌خواهم اطلاعاتی راجع به این موارد ارائه دهم. این امر به من امکان می‌دهد تا نیازهای آن بازار را جبران کرده و سایر مطالب را اولویت بندی کنم.

 B) کشف کلید واژه هدفمند:

در حالت ایده آل، شما می‌خواهید بر اساس آنچه مخاطب می‌خواهد، تحقیق در مورد کلید واژه انجام دهید. نه فقط بر اساس محتوایی که سایت قبلاً داشته است. من می‌توانم در مورد شرایط بهداشتی و داروها تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهم و تعیین کنم مردم به دنبال چه مواردی هستند و محتوای فعلی خودم را بهینه کنم. یا می‌توانم شبکه خود را به طور گسترده پخش کنم و ابتدا آنچه را که مخاطب هدفم می‌خواهد درنظر بگیرم.سپس تحقیق درباره کلید واژه را انجام دهم.

2. تحقیق کلید واژه‌های طبقه‌بندی شده

پس از تحقیق کلیدواژه ها، آن‌ها رو به طور منظم و قانونمند اولویت‌بندی و طبقه‌بندی کنید. قبل از شروع جست و جوی کلیدواژه‌ها مخاطبی که درمرحله ۱ تعریف و تعیین کردیم را از یاد نبرید. ما از کلیدواژه‌های اولویت‌بندی شده برای اولویت‌بندی و تعیین شکاف‌ها و فرصت‌ها در مرحله ۳ و تحقیقات رقابتی در مرحله ۴ استفاده خواهیم کرد. اگر تحقیقات کلیدواژه‌ها بر مبنای مخاطبان هدف و دغدغه‌های آنان انجام شود بسیار مفید خواهد بود اما با این وجود اگر هنوز ایده خوبی از مخاطبین هدف و دغدغه‌های آن‌ها ندارید، مرحله ۲ هنوز هم میتواند مکان مناسبی برای شروع استرتژی سئو باشد.

در تحقیق کلیدواژه‌ها و کلمات کلیدی همیشه ساخته ستون (Pillar) و شاخه (Cluster) را رعایت کنید. ستون‌ها موضوع‌های اصلی و مهم وبسایتی هستند که ما برای آن‌ها استراتژی سئو مینویسیم و شاخه‌ها زیر موضوع‌ها و موضوعات جزئی‌تر در هرکدام از ستون‌ها هستند.

ساختار محتوی استراتژی سئو
پیلار و کلاستر

3. یافتن شکاف‌ها و فرصت‌ها

اگر در ساختن لیست‌های دسته‌بندی شده کلمات کلیدی در مرحله ۲ تلاش کرده اید، کارهای سخت و طاقت فرسایی را برای استراتژی سئو خود انجام داده اید. بهتر است یک قهوه برای خود درست کنید و ما هم به شما خسته نباشید میگوییم.

در این مرحله ما به دو چیز نگاه خواهیم کرد:
• برجسته کردن اولویت‌بندی‌های اولیه
• چگونه می‌توان شکاف‌ها و فرصت‌ها را براساس عملکرد فعلی سایت پیدا کرد

A) برجسته‌سازی اولویت ها:

اکنون که کلمات کلیدی و میزان جستجوی آن‌ها را به خوبی می‌دانید، گروه‌های کلمات کلیدی را برجسته کنید. کلمات کلیدی کلماتی هستند که میزان جست و جوی بیشتری دارند یا حساس ترند. به عنوان مثال، اگر من ۱۰ برگه اکسل داشته باشم، هر یک دارای یک دسته کلمات کلیدی مربوط به انواع مبلمانی که من می‌فروشم است (ست اتاق نشیمن، وسایل اتاق ناهار خوری، مبلمان فضای باز، ست اتاق خواب و غیره). متوجه می‌شوم که بسیاری از افراد به دنبال اصطلاحات مبلمان اتاق نشیمن هستند، اما در مقابل تعداد کمی از افراد هستند که اصطلاحات مبلمان فضای باز را جستجو می‌کنند، من ممکن است مبلمان اتاق نشیمن را برجسته کنم زیرا می‌خواهم این مطالب را در استراتژی و سایت خود اولویت‌بندی کنم.

B) یافتن شکاف‌ها و فرصتها:

این یک کتابچه راهنمای کاربر است، و می‌تواند وقت گیر باشد، با زحمت زیادی کار می‌کند، اما بصیرت شما را زیاد میکند. میزان جزئیاتی که به دست می‌آورید نیز به خود شما بستگی دارد. یافتن شکاف‌ها و فرصت‌ها اساساً بدان معناست که ما می‌خواهیم حجم تخمینی جستجو و حجم مراجعه را بررسی کنیم تا سعی کنیم درک کنیم که در آن شرایط خوبی داریم یا نه. حتی ممکن است مواردی وجود داشته باشد که ارجاعات شما از حجم جستجو بیشتر باشد. بنابراین ممکن است نخواهید اعداد را به مشتری نشان دهید، بلکه در عوض تحلیل و برداشت اعداد را به مشتری نشان دهید.

شکاف‌ها: مناطقی از سایت که محتوی موجود در آن در یک بازه زمانی، بازدید بسیار کمی (بخصوص در مقایسه با حجم جستجو) دارد یا اصلا بازدید ندارند.

فرصت ها: مناطقی هستند مرتبط با فعالیت وبسایت شما که میزان جستجوی بالایی در آن‌ها وجود دارد، اما هیچ محتوایی در سایت شما برای جذب این جستجوگران وجود ندارد. این نقاط پتانسیل بسار بالایی برای وبسایت شما دارند.

4. رقبا را تعریف کنید

مرحله ۴ یک مرحله ساده است. ما فقط در اینجا به دنبال رقبای موتور جستجو خواهیم بود و نه سایر انواع رقابت‌های تعریف شده توسط صنعت یا هر معیار دیگر. برای استراتژی سئو که ما در اینجا می‌سازیم، ما به جستجو توجه داریم، بنابراین فقط در نتایج جستجو به رقبا پایبند خواهیم بود. کافی است کلمات کلیدی خود را جستجو کنید و ببینید نتایج اول گوگل چه کسانی هستند.از آنجا که قصد داریم در مرحله ۵ تشریح جدی انجام دهیم، می‌خواهیم مطمئن شویم که رقبای مناسبی را برای تشریح و مقایسه خود در اختیار داریم.

ما در مرحله ۲، کلمات کلیدی خود را به دسته‌هایی تقسیم کردیم، بنابراین می‌خواهیم برای هر دسته رقبایی را تعیین کنیم (فقط چند دسته مهم را انتخاب کنید – به خصوص اگر در سایت‌های بزرگ به اندازه شرکت کار می‌کنید).
منظور من هنگام تعریف رقبا بر اساس دسته‌بندی‌ها این است:

اگر من در سایتی در مورد افراد مشهور کار می‌کنم، دسته‌بندی کلمات کلیدی من از مرحله ۲ ممکن است موضوعات فرعی مانند عکسهای افراد مشهور، اخبار افراد مشهور و موارد دیگر را پوشش دهد. در هر یک از این زیرمجموعه‌ها سایتی وجود دارد که بر رتبه‌بندی در آن موضوع تسلط دارد. ممکن است یک یا دو سایت مشابه درنتایج رتبه داشته باشند، اما به احتمال زیاد هر زیرمجموعه رقبای مختلفی دارد. ما می‌خواهیم بدانیم که به طور خاص چه کسی برای هر موضوع خوب عمل می‌کند.

چگونه رقبای خود را پیدا کنیم؟

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. اگر قبلاً روشی داشته‌اید که دوستش دارید و می‌خواهید به آن پایبند باشید از همان روش استفاده کنید. و اگر دوست دارید روش خود را با ما در نظرات به اشتراک بگذارید می‌دانید که ما دوست داریم آن را بشنویم. من می‌خواهم مثالی از نحوه جمع آوری این داده‌ها برای شما بیاورم.

راه آسان برای فهمیدن اینکه رقبای شما چه کسانی هستند، تایپ کردن چند اصطلاح در جعبه جستجو و دیدن اینکه چه کسی نشان داده می‌شود، است.

روش دیگر برای انجام این کار استفاده از ابزار دشواری کلمات کلیدی MOZ است. نکته جالب در مورد ابزار دشواری این است که شما در کنار رقبای برتر خود اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید.
توجه داشته باشید که شما همچنین می‌توانید ۲ رقیب یا ۵ رقیب را برای هر گروه انتخاب کنید. هر کدام را که ترجیح می‌دهید (من معمولاً دوست دارم حداقل ۳ رقیب را انتخاب کنم). هرچه سایتهای بیشتری انتخاب کنید کار بیشتری باید در مرحله ۵ انجام دهید، اما بینش بیشتری خواهید داشت.

اکنون رقبایی را برای هر موضوعی که به آن علاقه دارید مشخص کرده اید. درمرحله بعدی به بررسی چگونگی کشف فضای رقابتی برای کشف ویژگی‌های سایت، محتوا و استراتژی سئو می‌پردازیم که باید به ترتیب در سایت شما تعبیه شود. از رقبای خود پیشی بگیرید. این جایی است که ما واقعاً شروع می‌کنیم سئو را به سطح دیگری برسانیم.
در این بین، اگر از تعداد زیادی از ابزارهای جستجوگر برای تعریف رقبای خود استفاده می‌کنید یا فقط به روشی دیگر این کار را انجام می‌دهید، لطفاً در نظرات با خوانندگان به اشتراک بگذارید!

5. جاسوسی و یادگیری از رقبا

بگذارید با پرسیدن این سوال از شما شروع کنم. چه چیزی سایت شما را:
متفاوت میکند؟
قابل توجه میکند؟
در مناظر رقابتی این سوالات بسیار مهم هستند. نه! این سوالات کاملاً ضروری هستند و شما باید این سوالات را از خودتان بپرسید. اکنون ما درادامه تعریف مخاطبان هدف، انجام تحقیقات طبقه‌بندی شده کلمات کلیدی، یافتن شکاف‌ها و فرصت‌ها و تعیین رقبا، قرار است یک گام مهم دیگر برداریم، قبل از اینکه همه این‌ها را به یک استراتژی بزرگ تبدیل کنیم. ما قصد داریم رقبا را آنالیز کنیم و ببینیم چه چیزی آن‌ها را متفاوت و قابل توجه می‌کند، و می‌خواهیم از بذرهای خلاقانه آن‌ها برای بهتر بودن استفاده کنیم.

ما در اینجا کاری فراتر از مقایسه موضوعات انجام میدهیم. ما در حال بررسی ویژگی‌های محصول هستیم که باعث می‌شود افراد به جای رقبای شما از سایت شما بازدید کنند و فقط یک بار بازدید نکنند، بلکه بارها و بارها بازدید کنند، ثبت نام کنند، به شما لینک دهند، به دوستانشان ایمیل بزنند، در فیسبوک و توییتر به اشتراک بگذارند. «در حال بررسی این هستید که چه چیزی باعث رقیب شدن شما می‌شود؟ چه چیزی رقبا را به لینک بیت تبدیل می‌کند؟ چه چیزی آن‌ها را دوست داشتنی می‌کند؟» زیرا سئو امروزه فقط متا تگ‌های عالی نیست، یک محصول عالی است.

6. استراتژی سئو و توصیه‌های سفارشی

رایانه را روشن کنید. ما قصد داریم قلب و روح شاهکار استراتژی سئو شما را همین حالا ایجاد کنیم.
مانند هر مرحله دیگر از این استراتژی سئو ۸ مرحله ای، شما باید این کار را در هر سبک یا قالبی انجام دهید که برای شما احساس بهتری داشته باشد. من قصد دارم به شما نشان دهم که چگونه می‌خواهم این گزارش‌ها را کنار هم بگذارم، اما حتی گزارش استراتژی سئو من از مشتری به مشتری دیگر تغییر می‌کند.
ما در مراحل قبلی یادداشت‌هایی را جمع آوری کردیم، بنابراین بیایید نگاهی به آنچه ممکن است بتوانیم در این گزارش بیاوریم بیاندازیم.

مرحله ۱: ما بازارهای هدف و نیازهای آن‌ها را تعریف کردیم.
مرحله ۲: ما کلمات کلیدی را دسته‌بندی کردیم.
مرحله ۳: شکاف‌ها و فرصت‌ها را کشف کردیم.
مرحله ۴: ما رقبای خود را تعیین کردیم ولی احتمالاً از این مرحله استفاده نخواهیم کرد.
مرحله ۵: ما از رقبای خود جاسوسی کردیم.
ما ویژگی‌ها و محتوا را مقایسه کردیم. ما به دنبال احساسات برای محصولات خود و محصولات رقبا بودیم. خوب از هر چیزی که در آنجا یافتیم استفاده کنید. ما مقایسه‌ها را انجام دادیم.

ساختار گزارش

من معمولا دو گزارش ایجاد می‌کنم. در گزارش اول (گزارش ایده و بینش) همه بینش‌های خوبی را که پیدا کردم، قرار میدهم. من می‌خواهم به مشتری درک خوبی در مورد آنچه که اتفاق می‌افتد، جایی که مناطق مشکل دارند، چطور در برابر رقبا قرار می‌گیرند حتی در مواردی که عملکرد خوبی دارند و فرصت کمتری برای پیشرفت دارند، ارائه دهم. سپس یک گزارش دوم نیز دارم که دارای استراتژی و توصیه‌های سفارشی، براساس گزارش اول است.

گزارش ایده و بینش

اینجا جایی است که ما مسائل خاص، داده‌ها و غیره را که در تمام مراحل قبلی پیدا کرده‌ایم برمی داریم و چیزی به مشتری می‌دهیم که به آن‌ها کمک می‌کند بفهمند اکنون کجا هستند. هرچه می‌توانید تصاویر بصری بیشتری ارائه دهید، بهتر است.

بیایید برخی از موارد خاصی را که می‌توانید در این گزارش قرار دهید بررسی کنیم:

از مرحله 1:
مخاطب مورد نظر خود را معرفی کنید. تا حد ممکن دقیق باشید. آنچه را که آن‌ها نیاز دارند، می‌خواهند، علاقه‌مند به یافتن هستند، فهرست کنید.

از مرحله 2 و 3:
کلمات کلیدی خاص یا گروهی از کلمات کلیدی که برجسته کرده اید. آیا آنجا داستانی وجود دارد؟ آیا چیزی وجود دارد که دانستن آن برای مشتری شما ارزش داشته باشد؟

شکافها: مناطقی یا کلمات کلیدی را که مشتری دارای محتوا است اما عملکرد خوبی ندارد، آشکار کنید.
فرصت ها: مناطق یا کلمات کلیدی را مشخص کنید که مشتری محتوایی ندارد و ممکن است بخواهد آن را در نظر بگیرد.

از مرحله 4:
رقبای برتر و دلیل برتر بودن آنها را نشان دهید.

از مرحله 5:
رقبا چه ویژگی یا محتوایی داشتند که مشتری شما ندارد، اما ممکن است بخواهند آن‌ها را در نظر بگیرند؟
آیا توانستید احساسات منفی در مورد سایت مشتری خود پیدا کنید؟ اطمینان حاصل کنید که آن‌ها می‌دانند مردم از چه چیزی راضی نیستند.
آیا توانستید احساسات منفی در مورد رقبا پیدا کنید؟ می‌توانید از این امر برای جابجایی در مناطقی که در آن‌ها ضعیف هستند استفاده کنید.

مقایسه‌های ارسالی بین مشتری و رقبای او را نشان دهید.
نمودارهای مقایسه ترافیک بین مشتری و رقبای او را اضافه کنید.
هر تشخیص رقابتی دیگری را که انجام داده‌اید یا بینشی را که یافته‌اید اضافه کنید.

گزارش استراتژی سئو

من الگویی برای این کار در اختیارتان قرار داده‌ام که هر بار از آن استفاده می‌کنم و فقط موارد لازم را اضافه یا حذف می‌کنم. این الگو معمولاً دارای این بخش‌ها است که می‌توانم استراتژی و توصیه‌ها را پر کنم:
اصطلاحات خاص
عناصر طراحی
ملاحظات URL
لینک داخلی
لینک خارجی
شرکای خاص برای پیگیری
ملاحظات خاص استفاده از AJAX
ملاحظات خاص استفاده از فلش
ملاحظات خاص فیلم
ملاحظات خاص وبلاگ‌نویسی
مشکلات احتمالی اصلی درمقابل محتوای مشترک
ویژگی‌ها و محتوای سایت

اینجا جایی است که می‌توانید راه حل ارائه دهید. این احتمالاً انعطاف پذیرترین قسمت کل استراتژی سئو است. این کودک شماست که هر طور که دوست دارید بزرگش میکنید. ایده در اینجا ارائه استراتژی و توصیه‌های سفارشی بر اساس همه مواردی است که پیدا کرده اید.

ملاحظات دیگر برای مقاله استراتژی شما:

توصیه‌ها را بر اساس آن که چه کسی آن‌ها را اجرا می‌کند، جدا کنید. به عنوان مثال، تمام توصیه‌های محتوای خود را در یک گروه برای مدیر محصول، تمام توصیه‌های فنی خود را در یک گروه برای توسعه دهندگان وب خود قرار دهید، گروه‌هایی برای نویسندگان، طراحان یا هر کسی که پیاده‌سازی می‌کند. و اولویت هر بخش را مشخص کنید.
هنگامی که همه این کارها را انجام دادید و از فایل تحویل خود راضی بودید، آن را ارسال نکنید. در مراحل ۷ و ۸ ما دو چیز ساده دیگر اضافه خواهیم کرد.

7. توصیه‌های سئو را که باید داشته باشید

اگر مشتری شما اطلاعات بسیار کمی درمورد سئو دارد و یا واقعا گیج و سر درگم است یک فایل پیوست ایجاد کنید و در آن درمورد سئو و تاثیر آن بر کسب و کار مشتری کاملا ساده و واضح صحبت کنید. این کار لزومی ندارد اما با انجام آن حس بهتری به مشتری خود منتقل میکنید.

8. اولویت‌بندی و جمع‌بندی کنید

A) اولویت‌بندی

این مهمترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. به آن‌ها بگویید که اگر می‌خواهند نتیجه بگیرند از کجا شروع کنند و چه چیزهایی را نمی‌توانند نادیده بگیرند. این مختص توصیه‌هایی است که فهرست کرده اید. مطمئن شوید که مهمترین موارد را به آن‌ها اطلاع دهید.

B) خلاصه کنید

نمای کلی برای ابتدای گزارش است. به جای اینکه فقط وارد اطلاعات جمعیتی و توصیه‌ها شوید، خلاصه کوتاهی از هدف این گزارش و آنچه را که در آن پیدا می‌کنند به مشتری ارائه دهید. در اینجا برخی از مواردی است که ممکن است در این خلاصه یک یا دو پاراگراف قرار دهید (پیشنهاد نمی‌کنم خیلی بیشتر از آن باشد):
خلاصه کنید که چرا این سند سفارش داده شده است؟
هدفی که آن‌ها سعی می‌کنند به آن برسند چیست؟
دلیل اینکه چرا به کمک شما نیاز دارند؟
نتیجه احتمالی مشتری را پس از اجرا استرتژی سئو شما چه خواهد بود؟

قطعا این روش یکی از بهترین روش‌ها نیست. بنابراین اگر شما روش متفاوتی دارید یا نکاتی هست که میخواهید اضافه کنید آنرا در نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما مشتاقانه منتظر یادگیری هستیم.

دوره تدوین استراتژی سئو


استراتژی سئو از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. قبل از شروع هر پروژه‌ی سئو، باید استراتژی بهینه‌سازی سایت را تهیه کرده و براساس آن برنامه‌ریزی کنید و پیش بروید. در دوره تدوین استراتژی سئو شما یاد می‌گیرید که ابتدا مخاطب هدف خود را پیدا کنید. یکی از مواردی که در دوره تدوین استراتژی سئو وجود دارد، تهیه یک استراتژی برای محتوا است. محتوا یکی از مهم‌ترین موضوعات هر وب‌سایت می‌باشد. به همین دلیل باید در تدوین استراتژی محتوا بسیار دقت کنیم. یکی از راه‌های داشتن یک استراتژی محتوای قوی، ایجاد ساختار پیلار و کلاستر است. ساختار پیلار و کلاستر به ما در ایجاد محتوا و نحوه لینک‌سازی داخلی بسیار کمک می‌کند. همچنین پیداکردن کلمات کلیدی و طبقه‌بندی آن‌ها یکی دیگر از مواردی است که باید در استراتژی سئو بررسی شود.
برای تدوین استراتژی سئو مورد دیگری که خیلی به ما کمک می‌کند، بررسی رقبا است. با آنالیز و تجزیه و تحلیل رقبا می‌توانید متوجه شوید که آنان از چه روش‌ها و استراتژی‌هایی برای گرفتن رتبه بالا در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. برای مثال با استفاده از ابزاهای مختلف مانند Moz یا Ahref می‌توانید متوجه شوید که رقبای شما در کجا لینک‌سازی خارجی انجام داده‌ و یا برای برای چه کلمات کلیدی، صفحه ایجاد کرده‌اند. سپس بعد از بررسی رقبا و با توجه به بودجه سازمان، باید یک استراتژی سئوی خارجی برای وب‌سایت تهیه کنید. بعد از جمع‌آوری کلمات کلیدی و طبقه‌بندی آن‌ها و بررسی رقبا، نوبت به تهیه گزارش می‌رسید. در گزارش باید تمام اطلاعاتی که به دست آورده‌اید را بنویسید. به همین دلیل در دوره تدوین استراتژی، یکی از مطالبی که گفته می‌شود نحوه تهیه گزارشی ساده و کامل برای کارفرما است. با ایجاد استراتژی سئو و پیش‌رفتن مطابق آن هیچ‌گاه در میانه راه سردرگم نخواهید شد و یا کاری انجام نمی‌دهید که توسط الگوریتم‌های گوگل مجازات شوید!

برنامه سئو


استراتژی سئو شامل بخش‌های سئو داخلی و سئو خارجی می‌شود. در سئوی داخلی یکی از مواردی که باید بسیار به آن پرداخته‌شود و یک برنامه برای آن تهیه کرد، محتوا است. در استراتژی سئوی محتوا شما باید موضوعاتی که می‌خواهید درباره آن بنویسید را لیست کنید. سپس برای هر کدام از این موضوعات یک لیست از کلمات کلیدی بلند یا لانگ‌تیل تهیه کنید. بعد از پیداکردن کلمات کلیدی نوبت به ایجاد محتوا می‌رسد. البته حتما برای برنامه سئو داخلی و محتوای خود، یک تقویم محتوایی ایجاد کنید تا یک دید کلی نسبت به موضوعات و زمان انتشار آن داشته‌باشید.
همچنین در برنامه سئو خود، بررسی متادیسکریپشن‌ و تایتل‌ها و بهبود آنان را قرار دهید. زیرا این دو دروازه ورود کاربر به وب‌سایت هستند و اگر عنوان و توضیحات متای خوبی ننویسید، نمی‌توانید کاربران زیادی را جذب کنید! سرعت سایت، URL، ریسپانیسوبودن وب‌سایت و استراکچردیتا از دیگر مواردی است که باید در برنامه سئوی خود قرار داده و آن‌ها را بررسی کنید.
اگر یکی از برنامه‌های سئوی شما این است که از ریپورتاژ برای بهبود سئوی خارجی استفاده کنید. حتما قبل از آن یک استراتژی و برنامه تهیه کنید. . در برنامه سئوی خارجی باید مواردی مثل اینکه چه زمانی می‌خواهید برای سایت خود ریپورتاژ منتشر کنید و یا در چه وب‌سایت‎هایی با چه آتوریتی می‌خواهید این کار را انجام دهید، مشخص شود. زیرا گوگل به سئوی خارجی و ساخت بک‌لینک غیرطبیعی بسیار حساس است. به همین دلیل داشتن یک استراتژی سئوی خارجی و طبیعی به شما در جریمه‌‌نشدن توسط گوگل کمک می‌کند.

آموزش تدوین استراتژی سئو 

هیچ موقع بدون داشتن یک استراتژی مناسب نمی‌توانید انتظار داشته باشید، پروژه ی سئو وب‌سایت شما موفقیت آمیز باشد. در این نوشته سعی کردیم کلیه نکات لازم برای آموزش و یادگیری نحوه‌ی تدوین استراتژی سئو را برایتان به صورت کامل شرح دهیم. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در پایان این مقاله به شما بگوییم این است که سعی کنید همیشه دانش خود را در این زمینه به روز کنید تا بتوانید استراتژی مفید و هدفمندی برای بهینه سازی سایت خود داشته باشید. شرکت در دوره های سئو معتبر نیز به شدت می‌تواند برای چیدن یک استراتژی حرفه‌ای به شما کمک کند.

منبع: وبلاگ ندا خالقی

۰ ۰